Opdrachtgever

Kubik bv

Ontwerper

LEGO® House

Aantal m2

12000 m2

Realisatie

28-09-2017

LEGO® House

LEGO® Hous stelt een compleet nieuwe standaard voor interactieve bezoekerservaringen.

Met de opening van LEGO® House in Billund, Denemarken werd een unieke creatieve speelplaats van 12.000 m² onthuld voor LEGO fans over de hele wereld. Het LEGO® House, ontworpen door architectenbureau BIG (Bjarke Ingelse Group), is gemaakt van 21 grote witte op elkaar gestapelde bakstenen. In het hart van het LEGO® House bevinden zich de ervaringsgebieden: vier volledig interactieve speelgebieden, een galerij met LEGO creaties en een grote tentoonstelling over de geschiedenis van LEGO.

Het heeft vier jaar geduurd om de meest unieke LEGO-ervaring in de wereld te bouwen. Welke gelegen is om de hoek van waar de iconische LEGO-baksteen is uitgevonden. Trouw aan de filosofie van LEGO zijn alle elementen van LEGO® House een viering van creativiteit en het benadrukken van de eindeloze mogelijkheden van LEGO.

Om alle interactieve ervaringen en interieurobjecten te produceren heeft LEGO Kubik geselecteerd als hoofdaannemer, verantwoordelijk voor de ontwerpontwikkelingsfase en het algehele project beheer. Voor de realisatie van dit prestigieuze project heeft Kubik de expertise van 3 andere Nederlandse bedrijven erbij gevraagd: Bruns (tentoonstellingsmeubilair en interactieve exhibits), Mansveld (AV en IT Implementatie) en Kiss the Frog (interactieve media en creatieve technologie). Alle partijen hebben een indrukwekkend track record in hun vakgebied en hebben eerder samengewerkt in verschillende configuraties voor andere internationale museumprojecten.

Aan de hand van de ontwerpen van LEGO presenteerde de vier experts LEGO een holistische, turnkey benadering om de experience zones en galerijen op de meest efficiënte manier te ontwikkelen en realisteren. In nauwe samenwerking met de LEGO experience designers werden uitgebreide sessies georganiseerd om de ontwerpen te verfijnen, samples te selecteren, prototypen te ontwikkelen en testsessies te organiseren. Vanaf het begin wisten we dat werken voor LEGO een grote uitdaging zou zijn. Niet in het bijzonder vanwege het complexe tentoonstellingsontwerp, maar met name vanwege de door LEGO opgelegde wet- en regelgevingen en normeringen omtrent hun producten. Hun beleid vereist een bepaalde manier van werken, wat met zekerheid te buiten gaat aan de standaard Bruns-methodologie voor reguliere projecten. Of het nu gaat om veiligheid, duurzaamheid, kinderveiligheid of materialisatie, LEGO eist in alle opzichten de hoogst mogelijke prestaties.

We zijn enorm trots dat we aan deze hoge normen van LEGO hebben kunnen voldoen en we zijn zeker voornemens bepaalde standaarden door te voeren in huidige werkwijze. We zijn het LEGO project begonnen met een uitgebreid sample traject. Basiselementen uit de tentoonstelling zijn gebouwd, getest, aangepast, verbeterd en uiteindelijk goedgekeurd door LEGO. De engineerfase kenmerkten zich door de heilige LEGO maatvoering (1 : 87,75). Een schaal die in elk tentoonstellingselement doorgevoerd moest worden. Het was soms best een ingewikkelde puzzel om standaard producten zoals hardware componenten (vast maatvoering) te integreren in het specifieke LEGO ontwerp van het tentoonstellingsmeubilair. In de productiefase eiste LEGO voor elk voorgesteld materiaalsoort een ‘verklaring van herkomst’ en ‘conformiteitsverklaring’ af te geven. LEGO dringt aan op deze verklaringen vanwege hun eigen handelsbeleid en hun voortdurende streven naar het gebruik van de meest hoogwaardige materialen om hun klanten te dienen.

De LEGO® House zones zijn gebaseerd op vier verschillende kleuren die elk een speciaal aspect van spel en leren symboliseren. Rood is voor creatieve vaardigheiden, blauw is voor cognitieve vaardigheden, groen is voor sociale vaardigheden en geel is voor emotionele vaardigheden. In elke zone worden unieke interactieve tentoonstellingen geconstrueerd waarmee kinderen deze vaardigheden op een speelse manier kunnen ontwikkelen.

In elk onderdeel van het meubilair zijn herkenbare LEGO details zichtbaar (zoals de bekende LEGO studs). Alles is gemaakt van solid materialen, zelfs bewegende delen. LEGO heeft dit materiaal o.a. gekozen vanwege zijn hoge duurzaamheid, omdat de echte LEGO blokken er zo goed als hetzelfde uitzien en aanvoelen en omdat het de beste kleur echtheid geeft, in vergelijking met andere opties. Zelfs de vitrines in het LEGO® House zijn gebouwd met hetzelfde solid materiaal en voorzien van specifieke LEGO details. Alleen het glas, de objecten en de lichtbronnen zijn zichtbaar. Overige technieken en systemen zijn verborgen zodat de bezoeker niet opgemerkt naar een vitrine staat te kijken. De vitrines gaan volledig op in het totaal concept. Een andere LEGO handtekening in de tentoonstelling zijn de grote blow-ups die we hebben gefreesd en gedecoreerd. O.a. verschillende LEGO karakters, LEGO planten, een LEGO spin en een Duplo trein zijn als blikvangers in de verschillende zones geplaats.

In 4 verschillende batches hebben we de shop approvals van de complete tentoonstelling bij Bruns in Bergelijk plaats laten vinden. Tijdens deze meetings heeft LEGO nogmaals de elementen getest op veiligheid, duurzaamheid en andere belangrijke aspecten. Bruns heeft daarnaast nog diverse risicobeoordelingen uitgevoerd om te zien welke mogelijke risico’s kunnen optreden in verschillende scenario’s. Uiteraard allemaal om onvoorziene en riskante situaties te voorkomen in een tentoonstelling waar kinderen van alle leeftijden spelen.

Het hele project is geëngineerd, geproduceerd en gemonteerd in een periode van 10 maanden (oktober 2016 - juli 2017) waarvan de installatie in Billund in de laatste 3 maanden is uitgevoerd (mei 2017 - juli 2017). Met een team van meer dan 95 Bruns professionals, meer dan 450 pallets, 28 vrachtwagens, ongeveer 30 verschillende soorten tafels, 25 verschillende bankjes, 10 grote muurelementen, 150 verschillende type vitrines, 3200 LEGO studs, en nog heel veel meer, hebben we ons deel van het LEGO-project in juli opgeleverd om vervolgens voor publiek geopend te worden in september 2017.

LEGO kenmerkt zich als een uiterst open organisatie met vriendelijke en enthousiaste medewerkers . Ondanks de enorme tijdsdruk van het project was een open discussie altijd mogelijk, was alles bespreekbaar en waren problemen er om opgelost te worden. Een aangename omgeving die door het hele project floreerde. Met de opening van LEGO® House is een zeer intensieve maar aangename samenwerkingsperiode beëindigd. Elke partner werd gevraagd om de LEGO-visie op te volgen: alleen het allerbeste is goed genoeg. In een teaminspanning met LEGO hebben alle bedrijven hun uiterste best gedaan een unieke bezoekerservaring op te leveren en dat is zeker gelukt!