Experimenta - Das Science Center

Heilbronn, Duitsland
<p>Experimenta is heropent als meest innovatieve en grootste science centrum van Duitsland. Onder het motto ‘ontdekken, ervaren, herkennen’, maakt Experimenta wetenschap en technologie begrijpelijk voor jong en oud. Er staat één ding voorop en dat is: zelf uitproberen. Volgens Experimenta kan men pas iets leren door op een speelse manier verbindingen te leggen en vanuit eigen interesses nieuwe dingen te ontdekken. Het nieuwe gebouw bevat vier verdiepingsvloeren, waarvan de eerste drie zijn ingericht in verschillende thema’s en de vierde verdieping als kinderzone. Bruns heeft in samenwerking met NorternLight en YiPP twee van de drie verdiepingsvloeren, genaamd ‘StoffWechsel’ en ‘WeltBlick’, volledig mogen ontwikkelen.</p> <p>Het project is, in een tijdsspanne van drie jaar, door Bruns als hoofdaannemer gemanaged. Dit houdt in dat Bruns het voortouw heeft genomen in het totale ontwikkelingsproces bestaande uit: ontwerpen, engineering en realisatie.</p> <p>Het doel dat Bruns met NorthernLight en Yipp wilde bereiken, was de droom die de ambitieuze opdrachtgever voor ogen had waarmaken. Het meest innovatieve en grootste science centrum van Duitsland worden, vroeg om meer dan een standaard verhaallijn. Door grote betrokkenheid van de opdrachtgever en creatieve invloeden van het gehele team zijn de verhaallijnen ‘StoffWechsel en ‘WeltBlick’ ontstaan.</p> <p>Het resultaat van deze intensieve samenwerking was een open communicatie, waarin ruimte ontstond voor het hanteren van een uniek procesmatig model; Bruns heeft kunnen bewerkstelligen dat elke exhibit stap voor stap door de hele keten van het productieproces is gegaan, waardoor de exhibits al in tussenfases konden worden opgeleverd. Ook zorgde de open communicatie ervoor dat elk teamlid zich vrij voelde om, op een respectvolle manier, zijn of haar idee te delen. Dit resulteerde in twee creatief rijk gevulde verdiepingsvloeren. Bruns heeft de creatieve ideeën vertaald in maar liefst 110 uitdagende technische exhibits van hoogstaand kwaliteit. Voorbeelden van deze technische exhibits zijn: ‘Spelen met het weer’, Hengelen naar de sterren’, ‘Wandelen door een wereld van micro-organismen’, Het opnemen tegen de wind’ en ‘Je ogen laten misleiden door kleuren’.</p>

Fruitbelevingscentrum Stroopfabriek

Borgloon, België
<p>De stroopfabriek in Borgloon is een van de laatste restanten van de industriële verwerking van fruit tot stroop. De historische kern van de stoomstroopfabriek is omgetoverd tot een toeristisch onthaal dat bestaat uit een fruitbelevingscentrum, streekproductenshop, feestzaal en bistro ‘De Smaakfabriek’ waar de Limburgse topchef Giovani Oosters een streekgebonden keuken gaat serveren. Bruns heeft in samenwerking met ontwerpbureau Bailleul ervoor gezorgd dat de bezoeker tussen de monumentale, industriële machines onmiddellijk van het rijke verleden proeft. Zowel voor inwoners als voor de bezoekers aan Borgloon zal het een ontmoetings- en belevingsplek worden die de onlosmakelijke band tussen fruit, stroop en Borgloon uitstraalt.</p> <p>Het Fruitbelevingscentrum Stroopfabriek is een project dat al ruim 10 jaar onder de aandacht is bij zowel Bailleul als Bruns. De Stroopfabriek was in 2007 de winnaar van ‘Monumentenstrijd’, een programma waarbij het publiek mocht beslissen welk monument een restauratiebudget kreeg van 500.000 euro. De prijs aangevuld met subsidies en investeerder Veiling Bel’Orta heeft ervoor gezorgd dat de restauratie in gang gezet kon worden.</p> <p>In het fruitbelevingscentrum kunnen bezoekers mede door de audiovisuele uitwerkingen van Create het verhaal van het Haspengouwse fruit en de verwerking ervan ontdekken. Op eigen tempo volgen de bezoekers aan de hand van leuke en educatieve belevingsmodules de weg die een lekker stuk Loons fruit aflegt.</p>

Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee

Ouddorp, Nederland
<p>Het VVV Goeree-Overflakkee gevestigd in ‘t Blaeuwe Huus in Ouddorp herinnert in niets meer aan een traditionele VVV. De bezoekers kunnen in het nieuwe inspiratiepunt op een eigentijdse en interactieve manier verkennen wat er te zien en te doen is op Goeree-Overflakkee. Voorzitter Jeroen den Hollander wil met zijn VVV het gastheerschap op een moderne manier invullen: “We willen gasten op een unieke manier ontvangen en inspireren meer van ons prachtige eiland te ontdekken. De gast verwacht steeds meer beleving en interactie en dit nieuwe inspiratiepunt speelt daar helemaal op in. Ook voor inwoners is het een bezoek meer dan waard.” <br /> Wethouder Tea Both sluit zich aan bij Jeroen; “Het nieuwe VVV inspiratiepunt is echt heel bijzonder, een aanwinst voor het eiland.” Het project is onder leiding van Patrick Polie van DestinatieX tot stand gekomen.</p> <p>Bruns heeft, in samenwerking met ontwerpbureau Potztausend en Tekst en Uitleg, beleving op verschillende manieren toegepast in het nieuwe inspiratiepunt. Er staat een interactieve tafel die door middel van projectie de highlights van het eiland toont. Bezoekers kunnen via een groot touchscreen invloed uitoefenen op welk thema op de tafel zichtbaar wordt. Zodra de keuze is gemaakt verschijnt op de tafel de locatie, op de touchscreen informatie over het gebied en op een grote wand achter de tafel foto’s. Ook kunnen de bezoekers in het nagemaakte interieur van een oude RTM tram een video over het eiland bekijken, waarbij bewegingseffecten in de bankjes aanvoelen alsof je werkelijk een tramrit maakt. Verderop in het inspiratiepunt vertellen bekende inwoners van Goeree-Overflakkee, zoals Dave von Raven of Richard Groenendijk, over hun favoriete plekken van het eiland. Ook is er een pop-up museum met mini tentoonstellingen van musea.</p> <p>Kortom in het inspiratiepunt wordt op een museale wijze, mede door de audiovisuals en animaties van Create, de verhalen van de omgeving verteld. De thema’s natuur, water, cultuurhistorie en erfgoed staan hierin centraal. Water is een zeer belangrijk thema voor het eiland. Er is aandacht aan geschonken door op surfzeilen watersportbeelden en actuele weersinformatie zoals; windsnelheid en golfhoogte te projecteren. Ook kan de bezoeker op een culinaire tafel een vismenu kiezen, dat op een bord verschijnt met uitleg over de betreffende vissoort.</p>

Anne Frank Huis

Amsterdam, Nederland
<p>Na de oorlog dreigt de voormalige schuilplaats aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam te vervallen. Daarentegen groeide het verzet tegen de sloop, doordat het Anne Frank verhaal steeds meer mensen bereikte. Met als gevolg dat halverwege de jaren ’50 de sloop wordt voorkomen en dat kort daarna de Anne Frank Stichting wordt opgericht. Tegenwoordig is het Anne Frank Huis één van de drie drukst bezochte musea van Amsterdam.</p> <p>Bij de herinrichting zijn een aantal verbeterpunten doorgevoerd. De nieuwe museale route biedt nu veel meer contextinformatie voor bezoekers zonder gedegen kennis van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Daarnaast is sterk ingespeeld op het belevingsaspect en zijn een aantal presentatievormen vernieuwd. Dagmar von Wilcken heeft in het nieuwe ontwerp gezocht voor meer eenheid in de vormgeving van de museale presenstaties.</p> <p>De moeilijkheid aan dit project was het feit dat delen van het voorhuis en het gehele achterhuis nog in de staat verkeren zoals die tijdens de onderduik was. Deze unieke ruimtes zijn onderdeel van de collectie. Voor de werkzaamheden die plaatsvinden in deze ruimtes golden dan ook speciale werkinstructies die uitgevoerd zijn in samenwerking met de afdeling ‘collecties’ van het museum zelf. Daarnaast is het museum tijdens de herinrichting gewoon open gebleven voor publiek. Dit betekende voor Bruns dat alle werkzaamheden buiten openingstijdens (voor 09.00 uur ’s ochtends en na 19.00 uur ’s avonds) uitgevoerd dienden te worden. Door deze beperking werd het effectief plannen van dit project van groot belang.</p> <p>Als integraal producent was Bruns volledig verantwoordelijk voor de herinrichting waarbij het voor- en achterhuis opnieuw zijn ingericht. Binnen deze opdracht vielen de volgende werkzaamheden; het demonteren van de huidige opstelling met daaruit vloeiende herstelwerkzaamheden, het produceren en installeren van informatie/fotopanelen, de productie, installatie en inrichting van vitrines (inclusief geïntegreerde verlichting). Er was een zeer nauwe samenwerking vereist met de e-installateur ten behoeve van het lichtplan, de e-aansluitpunten en de aanschaf en installatie van beeldschermen en projectieapparatuur.</p> <p>In alle onderdelen was de kwaliteit leidend om de bezoekers van het museum een kwalitatief hoogwaardig bezoek aan te willen bieden. De kwaliteit wordt niet alleen gedefinieerd in het ontwerp en de beleving. Ook de goed doordachte engineering waarin de installatie, montage en het gewenste afwerkingsniveau zijn meegenomen heeft geleid tot een kwalitatief hoogwaardig eindbeeld.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Ciência Viva

Lissabon, Portugal
<p><br />Dames en heren, jongens en meisjes, welkom in het Tcharan! Circus. Een geweldige science experience in het paviljoen van wetenschap en technologie, Centro Ciência Viva, in Lissabon. Kinderen tussen de 3 en 12 jaar beleven deze experience in een parkomgeving waar een circus is neergestreken. In deze context zijn er allerlei wetenschappelijke fenomenen te ontdekken. In samenwerking met NorthernLight heeft Bruns een levendige en kleurrijke tentoonstelling gerealiseerd. Er is een variatie aan exhibits en interactieve elementen, zoals een exhibit ijsjes schieten, een levensgrote caleidoscoop, een gigantische mechanische ballencircusmachine met glijbaan en een 3,5 meter hoger clownspop met bewegende armen om te ontdekken hoe je jezelf op kan trekken als je op zijn handen zit.</p> <p>Bruns was de directe partner van Ciência Viva in deze design &amp; build opdracht. In unieke en zeer nauwe samenwerking met Bruns, heeft NorthernLight een prachtig en zeer interactief ontwerp gemaakt. Binnen een knappe 7 maanden is alles ontworpen, geëngineerd, gemaakt en opgebouwd op locatie. Onze engineers en technici hadden hun handen vol aan de uitdagende exhibits. Er zijn verschillende bewegende hobbeldieren die met sensortechnologie registreren hoe snel je gaat en vervolgens de meting via een sturing doorgeven aan een pad van LED stroken. Ook is er een volledig glazen bak met ballen die alle kanten opgestuurd kunnen worden. Verder is er een zeer complex ballenschietapparaat, een bewegend wiel van bijna 5 meter hoog dat ronddraait als je zelf in een kleiner rad loopt en zijn er kleurrijke geluid makende en geurende bollenbomen. Na de oplevering van het totaalconcept ontvingen we de reactie van onze klant uit Lissabon: “Onze kinderen en families uit de omgeving, maar ook veel toeristen zijn nu al zeer enthousiast”.</p>

Reizen in de ruimte

Den Haag, Nederland
<p>Reizen in de ruimte is een tijdelijke tentoonstelling die de bezoeker van alle leeftijden onderdompelt in de wereld van ruimtevaart en wetenschap. Er is een wereld gecreëerd waarin je als bezoeker kunt ontdekken welke actuele technieken en thema’s een rol spelen in het verwezenlijken van de droom: zelf verder leven buiten de aarde.</p> <p>Het Museon wil de interesse voor wetenschap en technologie van jongeren stimuleren. De tentoonstelling zet de bezoeker aan het denken en inspireert, doordat het alles laat zien over hoe de mens kan verhuizen naar andere planeten. Het publiek kan vaardigheidstrainingen doen, verkregen technische vaardigheden in praktijk brengen en ontdekken hoe men woont, werkt en slaapt in het ruimteschip.</p> <p>De nieuwe inzichten uit de wetenschap over het reizen in de ruimte en het buitenaards bestaan worden gepresenteerd aan de hand van een combinatie van spannende interactieve exhibits. Het publiek wordt meegenomen in de verhaallijn aan de hand van de drie thema’s:<br />- Bewoonbare planeten vinden;<br />- Naar een andere planeet toe;<br />- Op de nieuwe planeet.</p> <p>In een nauwe samenwerking tussen Bruns en het Museon is de gehele tentoonstelling tot stand gekomen. Bijzonder hieraan was dat beide partijen, dus ook het Museon zelf, voor de helft verantwoordelijk zijn geweest voor de realisatie. Bruns heeft een aantal complexe en grote stukken gemaakt die het Museon door gebrek aan kennis, ruimte of materiaal zelf niet kon maken. Om realistisch en enigszins pragmatisch het maximale te bereiken op het gebied van interactiviteit heeft Bruns bestaande exhibits en andere eerder, door Bruns, gerealiseerde opstellingen ingebouwd volgens het design van het ontwerpbureau Designwolf. Om de constructie en uitstraling over de gehele tentoonstelling door beide partijen te waarborgen, is er door Bruns en het Museon samengewerkt met één en dezelfde toeleverancier.</p> <p>Op 19 oktober 2018 is Reizen in de ruimte geopend door de man die alles weet over de ruimtevaart: André Kuipers en is tot 1 september 2019 in het Museon te bezichtigen.</p>

Tata Steel

Ijmuiden, Nederland
<p>Tata Steel is marktleider van Europa als producent van hoogwaardig staal voor de automobielindustrie, verpakkingsindustrie en (werktuig)bouw. Ze werken vanuit de strategie om hun klanten te helpen uitdagingen te overwinnen en meer succesvol te zijn in hun markt, door innovatieve producten en diensten te creëren. De volgende prioriteiten zijn voor Tata Steel hierin belangrijk; ‘Customer Focus’, ‘Innovation’, ‘Operational Excellence’, ‘Responsibility’ en ‘People’. Om in de eerste ontmoetingen volledig gehoor te kunnen geven aan de uitdagingen van de klant was er vanuit Tata Steel de behoefte aan een ontvangstruimte in het huidige Innovation Centre van Ijmuiden. Bruns heeft ,in samenwerking met DST- het experience bureau, de ontvangstruimte ontwikkeld en gerealiseerd met als doel een nieuwe Visitor Experience te creëren. De ontvangstruimte is zo ingericht dat Tata Steel efficiënt en diepgaand kan inzoomen op het vraagstuk van de bezoekende (potentiële) klant, zoekende naar waar de behoeften en uitdagingen écht liggen.</p> <p>De ontvangstruimte bestaat uit: een welcome lounge area met bar, pantry employees, serious game pantry, serious game wardrobe, serious game display case, conversation space closet en conversation space table &amp; seating. Het meest belangrijke onderdeel is de serious game display case waar aan de hand van AV, projection mapping en een customer engagement tool (interactief objecttheater) de context van de klantbezoeken kunnen worden geschetst. Wanneer de kennismaking in de ontvangstruimte heeft plaatsgevonden, kunnen er rondleidingen of werkbezoeken aan de nabije high-tech labs van Automotive en Packaging&nbsp; worden gepland. Bruns heeft samen met DST- het experience bureau de rondleidingen tastbaar gemaakt en hierin aan de hand van bewegwijzering en banners structuur aangebracht.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Fotografie: Tata Steel</p>

Diamantmuseum - DIVA

Antwerpen, België
<p>Antwerpen staat wereldwijd bekend als thuis van de diamant. Na de sluiting van het provinciale diamantmuseum en het Zilvermuseum werkten provincie Antwerpen, stad Antwerpen, Toerisme Vlaanderen en de Antwerpse diamantsector samen aan een nieuw concept om de diamant op een moderne manier aan het publiek voor te stellen. Op vrijdag 4 mei 2018 stelden ze met trots het eindresultaat voor: DIVA, een museum en belevingscentrum rond de diamant, juwelen en edelsmeedkunst.</p> <p>Het nieuwe museum mikt op zo’n 200 000 bezoekers per jaar, uit binnen- en buitenland. DIVA brengt een combinatie van authentieke objecten, wetenschappelijk onderzoek, historische context met ontspannende verhalen, meeslepende emoties en indrukwekkende ensceneringen. DIVA biedt onderdak aan een indrukwekkende collectie van zo’n 600 objecten. Ze vertelt de lange geschiedenis van de diamant in Antwerpen, ondersteund door touchscreens, soundscapes en interactiviteit. Het verhaal komt tot leven in zes zalen die elk een verhaal vertellen. DIVA, a Brilliant Story vertelt over het exotische karakter van luxeartikelen in de Wonderkamer, over het vakmanschap van diamant en edelsmeedkunst in het atelier, over Antwerpen als het wereldcentrum van de diamanthandel in de Internationale handelskamer, over de plaats van luxe-objecten in het dagelijkse leven in de eetkamer, over het vraagstuk rond ethiek en echtheid in de diamantsector in de kluizenruimte, en over de wereld van DIVA in het Boudoir.</p> <p>Bruns is aangesteld als meerjarig hoofdaannemer (minimaal 4 jaar) voor de totale realisatie van de permanente collectiepresentatie van DIVA. Als integrale partner heeft Bruns de verantwoordelijkheid voor de uitwerking van verschillende deelopdrachten welke voldoen aan de normen van DIVA op het gebied van de modernste museale verwachtingen, gebruiksgemak, zekerheid, betrouwbaarheid en continuïteit.</p> <p>De opdracht was inclusief:</p> <p>• Begeleiding doorontwikkeling scenografie permanente collectiepresentatie<br />• Uitwerking en realisatie van scenografie permanente collectiepresentatie <br />• Integratie hardware in tentoonstellingselementen <br />• Uitwerking multimediale toepassingen (ontwikkeling scenario van software) <br />• Inhoudelijk ontwikkelen van grafisch en filmisch materiaal <br />• Realisatie interactieve DIVA-tour <br />• Ontwikkeling en realisatie vitrines inclusief plaatsing, uitlichting, objectsteunen, klimatiseren en&nbsp; <br />&nbsp; beveiliging <br />• Museale verlichting in de permanente collectiepresentatie <br />• Signalisatie in de permanente collectiepresentatie<br /> • Coördinatie van de verschillende deelopdrachten om alle deelopdrachten correct op elkaar af te <br />&nbsp; stemmen</p> <p>Fotografie: Dave Thompson - Frederik Beyens - Scen Coubergs</p> <div class="&quot;videoWrapper”"><iframe src="//www.youtube.com/embed/23lOTPXhs9M" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div> <div class="&quot;videoWrapper”"><iframe src="//www.youtube.com/embed/3I_BfzG5GYQ" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>

Weverijmuseum Geldrop

Geldrop, Nederland
<p>Het Weverijmuseum Geldrop, een in zijn soort uniek museum, dat de herinnering aan Geldrop als belangrijke textielstad in de 19e en 20e eeuw daadwerkelijk tot leven brengt. Dit begint al met het gebouw waarin het museum is gehuisvest: een markant fabrieksgebouw bij de Kleine Dommel, waarin vroeger de “Wollenstoffenfabriek A. van den Heuvel en Zoon’’ was gevestigd. Het wordt nog versterkt als u het museum binnen gaat. Een en al bedrijvigheid. De weefgetouwen, vaak wonderen van techniek, staan volop te kletteren zoals dat bij de wevers heet en worden bediend door enthousiaste vrijwilligers die vroeger als wever actief waren of anderszins betrokken waren bij de textielindustrie.</p> <p>Bruns was als ontwikkelaar en producent verantwoordelijk voor de engineering van alle interieuronderdelen (incl. maatvoering, kleuren en materiaal keuzes) grafische toepassingen die deel uit maken van de totale presentatie op de interieuronderdelen en de integratie van multimediale hardware.</p> <p>Een pronkstuk van het nieuwe museum is De Techniekwand. Op een 4 x 14 meter grote wand staan tientallen foto’s, teksten en jaartallen die samen de ontwikkeling laten zien van de machinetechniek. De vertelling door middel van de vele cartoons maken het voor de bezoeker erg aantrekkelijk om te blijven zoeken naar jaartal en techniek. Deze wand is interactief door middel van joysticks te bedienen, waarbij een virtuele schietspoel langs de tijdlijn loopt. Een beleving voor jong en oud!</p> <p>Inspelend op de laatste ontwikkelingen is het nieuwe museum zo opgezet dat de bezoeker op grond van leeftijd of interesse, zelf zijn of haar weg in het museum kan vinden. Daarbij doet de bezoeker kennis op over het gebouw, over allerlei aspecten verbonden aan het weven en de daarbij behorende getouwen en machines. Ook de ontwikkeling van de weefindustrie in Nederland en de rol die de textielindustrie in Geldrop-Mierlo in de regio heeft gespeeld, is meegenomen.</p> <p>Fotograaf: Marco Magielse</p>

Sheikh Abdullah Al Salem Cultural Center

Koeweit Stad, Koeweit
<p>Het cultureel centrum Sheikh Abdullah Al Salem is een terrein van 13 hectare in het Al-Sha’ab-gebied aan de westelijke oever van Koeweit. Het totale complex bevat 4 musea van wereldklasse, een kunstgalerij, een theater en twee informatiecentra, waarbij de faciliteiten zijn verbonden door een centrale ‘overdekte’ straat waardoor de bezoekers en bewoners de site kunnen passeren van de stad naar de kust van de Arabische Golf. De musea behandelen natuurgeschiedenis, wetenschap, ruimte, Islam en schone kunsten. Met een totale tentoonstellingsoppervlakte van ongeveer 22.000 m2 is dit project momenteel het grootste museum project in de wereld.</p> <p>Bruns werd in 2014 door Beck Interior Ltd (verantwoordelijk voor het project management van het totale project) aangesteld voor het ontwikkelen, produceren en installeren van een Robot Galerij in één van de musea. Met behulp van onze schat aan ervaring in de museale science wereld heeft het Bruns-team een moderne, unieke en meeslepende reeks van Robot-interactives gerealiseerd.&nbsp;</p> <p>De robots die Bruns heeft weten te realiseren voor deze robottentoonstelling zijn:</p> <ul> <li>Scara Robot Plinth: Een robot die zo geprogrammeerd is om op een zo snel mogelijke manier een groot aantal kleine elektronische componenten op een verschillende printplaten te plaatsen.&nbsp;<br /><br /></li> <li>Scara Robot Interactive: Bij deze robot kan de bezoeker zelf een robotarm programmeren. De taak is om de bal van de ene plaats naar de andere te verplaatsen met behulp van een minimaal aantal handelingen.&nbsp;<br /><br /></li> <li>Water Tank: Een met water gevuld aquarium met twee drijvende robots die een onderwaterlandschap met deel van een scheepswrak kunnen verkennen. De robots kunnen door de bezoekers zelf worden bediend. Een scherm toont het beeld van de robots’s onderwatercamera zodat de bezoeker ziet wat de robots zien.<br /><br /></li> <li>Rescue Robots: Hier kunnen bezoekers drie verschillende soorten terreinrobots testen op drie verschillende landschappen die voorzien zijn van obstakels.<br /><br /></li> <li>Flying Robots:&nbsp;Verschillende ‘kubussen’ die aan elkaar gekoppeld kunnen worden om er één werkende robot van te maken. De gevoelskubus, heeft sensoren die de omgeving waarnemen, De data wordt verzonden naar de denkkubussen waarin ze worden gevormd voordat ze naar het uitvoeringskubus wordt verzonden.<br /><br /></li> <li>Swarm Robot:&nbsp;Autonomen robots die met elkaar communiceren kunnen zichzelf als insecten ordenen. Bezoekers kunnen op een touchscreen selecteren welk zwermgedrag ze graag zouden zien. Eenmaal gekozen, wordt het gedrag geüpload naar de robots en zullen ze hun taak uitvoeren.<br /><br /></li> <li>Ground Mapping Interactive:&nbsp;Robots worden gebruikt om een gevaarlijke omgeving te verkennen. Een interactief virtueel spel wordt geprojecteerd en bezoekers moeten een robot besturen die een gronddoordringende radar heeft. Alle kloven moeten worden gevonden zodat een konvooi dat achterop rijdt een veilige route kan nemen over de ijskap.<br /><br /></li> <li>Robosally:&nbsp;Robots kunnen mensen in staat stellen om op afstand, veiliger en preciezere vakkundige taken uit te voeren. Bij deze exhibit heeft de bezoeker de uitdaging om een bal op te pakken en deze te navigeren in één van de drie gaten. Hoe hoger het gat, hoe groter de uitdaging.<br /><br /></li> <li>Android Locomotion:&nbsp;Het blijft een uitdaging om robots dingen te laten doen die wij als mensen makkelijk vinden, zoals voetballen. In deze galerij zal het personeel twee verschillende humanoïde robots demonstreren. Op het eerste gezicht lijken ze op elkaar maar wanneer ze zijn ingeschakeld en gaan communiceren zie je de verschillen.<br /><br /></li> <li>Commercial Robot: Wetenschappers en technici hebben al een verscheidenheid aan robots ontwikkeld die zijn ontworpen om specifiek psychologische reactie uit te lokken bij mensen. Deze galerij bevat een aantal emotionele robots welke door het galerij personeel een paar keer per dag aan het publiek wordt gedemonstreerd.<br /><br /></li> <li>Robot Portrait:&nbsp;Robotperceptie blijft een belangrijk onderzoeksgebied. Een robotpresentatie van wat het ziet doet de vraag rijzen of ze hetzelfde waarnemen als mensen. Deze tentoonstelling heeft een kleine robot afgeschermd achter een scherm maar welke de bezoeker ziet en van hem/haar een portret maakt. Deze wordt op een whiteboard nagetekend.<br /><br /></li> <li>Robot Faces:&nbsp;Sommige wetenschapper en ingenieurs hebben ernaar gestreefd een robot te maken die er zo goed mogelijk uitziet, beweegt en reageert. Deze humanoïd robot heeft een gedetailleerd gezicht dat verschillende objecten kan herkennen en er meer over weet te verkennen.<br /><br /></li> <li>Learning Robot: In plaats van alles in een robot te programmeren zijn ook al intelligente robots die het vermogen hebben om te leren van voorgaande ervaringen. In deze galerij een doolhof die de snelste route van A naar B weet te vinden ondanks dat de bezoeker het doolhof ‘lay-out’ kan veranderen.<br /><br /></li> <li>Robot Prosthetics:&nbsp;Steeds geavanceerde robotprothesen en -implantaten, samen met biometische benaderingen van robotica, vertonen een neiging tot convergentie tussen mensen en robots.<br /><br /></li> <li>Frontier Robot:&nbsp;Gespecialiseerde robots zijn ontwikkeld om ongastvrije omgevingen te verkennen. Deze exhibit laat een statisch model zien van een planetaire verkenning op ExoMars.<br /><br /></li> <li>Robot Portrait: Robot perception continues to be an important area of research and a robots representation of what it sees raises the question of if they perceive as humans do. This exhibit has a small robot shielded behind a screen that will ‘look’ at the visitor and draws their portrait. The portraits drawn on a whiteboard and is displayed behind the robot.<br /><br /></li> <li>Robot faces: Some scientist and engineers have been striving to make robots that look, move and respond as nearly like humans as possible. This exhibit contains a robot Humanoid. The robot has a detailed humanoid face which can recognize several objects and tells what they are and gives some facts about the objects.<br /><br /></li> <li>Learning robot: Rather than trying to program ‘intelligence’ into robots, they are programmed with the ability to learn from experience, just like humans. A maze learning ‘mouse’ robot on a ledlight maze. Visitors change the maze layout and the mouse explores to find a way from A to B, then explores further to find the fastest route from A to B.<br /><br /></li> <li>Robot prosthetics: Increasingly sophisticated robotic prosthetics and implants along with biomimetic approaches to robotics show a tendency of convergence between humans and robots.<br /><br /></li> <li>Frontier robot: Specialized robots have been developed to explore inhospitable environments. Static model of ExoMars planetary exploration rover placed on a plinth.</li> </ul>

Rijksmuseum Boerhaave

Leiden, Nederland
<p>Na een grondige renovatie komt het nationale museum voor de geschiedenis van de natuurwetenschappen en de geneeskunde, Rijksmuseum Boerhaave, in December 2017 met een nieuwe presentatie van zijn collectie. Die richt zich op een breed publiek, legt verbindingen met de wereld van vandaag en biedt de bezoeker een spannende, leerzame ontdekkingsreis door de wereld van wetenschap en geneeskunde.</p> <p>Met microscopen van Antoni van Leeuwenhoek, de oudste kunstnier, de vulpen van Albert Einstein, de eerste kweekburger en nog veel meer, beschikt Rijksmuseum Boerhaave over een topcollectie. In de nieuwe presentatie krijgen die voorwerpen gezelschap van extra’s om ze tot leven te wekken. Zo komen ook onderzoekers in beeld en patiënten die met tentoongestelde apparaten behandelingen ondergingen. Filmpjes, audiofragmenten, animaties, digitale magazines met extra informatie, spellen, replica’s waar je aan mag zitten: ze betrekken de bezoeker bij het verhaal dat het museum te vertellen heeft.</p> <p>Rijksmuseum Boerhaave biedt jong en oud een kijkje in de intrigerende wereld van wetenschap en geneeskunde. De wereldberoemde collectie en de nieuwe inrichting laten zien waar het in de wetenschap om draait: nieuwsgierigheid, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen. In de woorden van Robbert Dijkgraaf, ambassadeur van het museum: ‘Je ziet het allemaal met eigen ogen, je krijgt een gevoel voor de geschiedenis, voor de uitdagingen, voor het avontuur, voor de romantiek ook van grote wetenschappelijke ontdekkingen.’</p> <p>In het nieuwe Rijksmuseum Boerhaave heeft de vroegere chronologische indeling plaats gemaakt voor een indeling met vijf thema’s. In ‘Gouden Eeuw’ gaat het om nieuwe ideeën over hemel en aarde en over ontdekken. ‘Ziekte &amp; Gezondheid’ toont innovaties in de gezondheidszorg, van aderlaten tot bloedtransfusies en van amputaties tot complexe transplantaties. Ook komen hier medisch-ethische vragen aan de orde: is het ontwerpen van baby’s-op-maat een goed idee? Het thema ‘Machtige verzamelingen’ gaat over prachtige verzamelingen uit verre streken die wetenschappers in de achttiende eeuw aanlegden en over vrolijke natuurkunde om zelf te doen. In ‘Water, Stroom &amp; Data’ stap je in de wereld van de ingenieur. Hoe malen we de polders droog? Wat kan er met elektrische stroom? Hoe ultrasnel is de kwantumcomputer? En in het afsluitende thema ‘Grote Vragen’ gaat het om de zoektocht van Einstein en om spraakmakende onderzoekers van nu die zich bezighouden met ons brein, onze plek in het heelal en de werking van ons DNA. Ook staan hier de Nederlandse Nobelprijs- winnaars, van de papieren molecuulmodellen van Van ’t Hoff tot de kinderklompjes van Ben Feringa.</p> <p>Onderscheidend in de nieuwe presentatie is de aanwezigheid van externe partijen met innovaties van vandaag en morgen. Daarnaast sta je oog in oog met de ontdekkingen die de wereld hebben veranderd en bij de onderzoekers die daarachter zaten. Want uiteindelijk draait het in Rijksmuseum Boerhaave, net als in de wetenschap, om je eigen leven.</p> <div class="videoWrapper"><!-- Copy & Pasted from YouTube --><iframe src="http://www.youtube.com/embed/mwi8G5eJYtg" width="560" height="349" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>

Visit Kasterlee

Kasterlee, België
<p>Het nieuwe toeristische infokantoor van Kasterlee is geopend voor inwoners en bezoekers van Kasterlee. Kasterlee is een toeristische gemeente bij uitstek met meer dan 90 horecanten, 285.000 overnachtingen en tientallen toeristische evenementen. Vanaf het moment dat het witte gebouw naast het gemeentehuis verworven werd, was het duidelijk dat hier het nieuwe toeristische infokantoor gehuisvest zou worden. In de laatste tien jaar is het aantal baliebezoekers in het toeristisch infokantoor van 2.700 bezoekers in 2000 naar 11.000 bezoekers in 2017 geëvolueerd, een belangrijke indicator om ondanks de nieuwe media, te blijven inzetten op een persoonlijk en direct onthaal.</p> <p>Het nieuw regionaal toeristisch infokantoor legt het accent op de thema’s pompoenen, kabouters, gastronomie en actieve recreatie. De onthaalbalie en de belevingsruimte vormen de spil van het toeristisch infokantoor. Het is een zeer innovatief kantoor waar veel aandacht gaat naar het beleven: een levensgrote en levensechte kabouterboom waarin kinderen kunnen klimmen, een gedeelte waarin je alle facetten van de pompoen ontdekt, een handbike waarop je virtueel de Kempen ontdekt, een jaarlijn met de belangrijkste activiteiten in Kasterlee, een gastronomische hoek waar je al het lekkers kan ontdekken, een virtuele top tien van Kasterlee… maar vooral ook met de nadruk op een beleving voor iedereen. Dit toeristisch infokantoor zal een grote economische meerwaarde hebben voor de meer dan 90 horecanten en andere bedrijven en daarom heeft Kasterlee geïnvesteerd in de bouw van het nieuw toeristisch infokantoor want een goed onthaal zorgt voor herhaalbezoeken, verhoging van de bezoekfrequentie, een langere verblijfsduur en hogere bestedingen door de toeristen.</p>

Museum Van...

Leiden, Arnhem, Utrecht, Zwolle, Nederland
<p>Met ruim 375.000 objecten beheren het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde samen enorme hoeveelheid gebruiksvoorwerken uit de hele wereld.&nbsp;Het merendeel hiervan ligt opgeslagen in het ondergrondse depot wat natuurlijk zonde is. Omwille van die reden hebben ze een aantal bekende Nederlanders zoals Floortje Dessing en Kenny B gevraagd om uit deze enorme collectie hun favoriete objecten te kiezen. Deze speciaal samengestelde collecties zijn gevat in tentoonstellingen gepresenteerd in speciaal daarvoor opgebouwde mini musea op NS stations in Nederland. Naar ontwerp van NorthernLight is Bruns verantwoordelijk voor de realisatie en installatie van de diverse mini musea.</p> <p>De aftrap van het eerste mini museum vond plaats van 21 juni t/m 23 juli met het Museum Van Floortje op het perron van Station Leiden. De collectie van Floortje Dessing, bekend als radio- en televisiepresentatrice, programmamaakster en schrijfster van reisverhalen, bestond uit een bijzondere verzameling schatten van de zee. Van al haar reizen die Floortje voor diverse reisprogramma’s over de hele wereld maakten heeft Oceanië en het eilandleven in de Stille Zuidzee de meeste indruk op haar gemaakt. De zee speelt daarom een belangrijke rol in haar dagelijks leven wat je ook terug ziet in de objecten. Van praktisch vis- en kookgerei tot de prachtigste sierraden.</p> <p>Op donderdag 27 juli was het aan muziekkant Kenny B om zijn museum te openen. Dit gebeurde op station Arnhem waar de tentoonstelling tot 20 augustus te zien was. Kenny B: "Een museum bezoeken is vaak teruggaan in de tijd. Bij mijn bezoek aan het museum was dat niet anders. Maar wat voor mij bijzonder was, is dat ik in de tijd van mijn voorouders terecht kwam. Ik zag voorwerpen die zo oud waren dat mijn vader het niet voor mogelijk zou houden dat ze bewaard zijn gebleven. Een aantal instrumenten die ik in het museum tegenkwam, was afkomstig van de Marrons (afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen in Suriname). Ik ben zelf ook een Marron en ik weet zeker dat andere Marrons het b­ijzonder zouden vinden om deze voorwerpen met eigen ogen te zien. Omdat de instrumenten je meenemen naar je oorsprong. Dichter bij je voorouders kom je niet. Deze voorwerpen raken je op emotioneel vlak meer dan alle boeken en verhalen over cultuur, omdat je voorouders die dingen zelf hebben gemaakt en bespeeld."</p> <p>"Wat ook heel bij­zonder was: voorwerpen waarvan ik dacht dat ze van Surinaamse makelijk waren, bleken hun oorsprong in andere landen te hebben. Wat voor mij typisch Surinaams was, bleek bijvoorbeeld typisch Indonesisch. Het zou geweldig zijn als deze tentoonstelling ooit in Paramaribo te zien is."</p> <p>Vanaf donderdag 24 augustus opende op station Utrecht het mini museum van freestyle voetballer en televisie presentator Soufiane Touzani. In 2005 werd Soufiane bekend door een videofilmpje wat hij uploadde op YouTube. Dit werd een internationaal succes met miljoenen views. De video werd opgepikt door Electronic Arts (EA Games) en zij vroegen hem om deel te nemen aan truckjes voor de Playstation game Fifa Street. Beroemde voetballers als Sergio Ramos, Ronaldinho, Aubameyang, Balotelli, Sami Khedira, Arjen Robben, Kevin de Bruyne bekeken zijn video’s en probeerden zelfs een paar van zijn trucks uit. Soufiane reist de hele wereld over om samen met bekende en onbekende voetballers zijn trucjes te showen. Tot 25 september was de tentoonstelling onder curatorschap van Soufiane te bewonderen op perron 11/12 van Station Utrecht Centraal.</p> <p>Als laatste was de beurt aan verslaggever en presentator Filemon Wesselink. Zijn samengestelde collectie werd tentoongesteld op station Zwolle en was te zien van donderdag 28 september tot zondag 22 oktober 2017.</p> <p>Het project is mede tot stand gekomen door bijdragen van de BankGiro Loterij, ProRail en NS. ProRail draagt bij aan een prettig verblijf op de perrons. Zo verbinden ze mensen, landen en culturen en past deze unieke samenwerking helemaal bij hun missie: ProRail verbindt, verbetert, verduurzaamt. De BankGiro Loterij vindt ‘Museum van’ een goed voorbeeld van hoe je, op een originele en toegankelijke manier, deze anders verborgen gebleven collectie kan laten zien. NS vindt aangename, veilige en schone stations van groot belang voor de reizigers. Om dit te versterken proberen ze reizigers aangenaam te verrassen om het reizen met NS en het verblijven op de stations zo prettig mogelijk te maken.</p>

Ridders en Kastelen

Den Haag, Nederland
<p>De Middeleeuwen worden vaak afgeschilderd als een donker, somber tijdperk. Maar dat is niet terecht. En daarom is het tijd voor een nieuwe, frisse blik op de Middeleeuwen. Met deze tentoonstelling geeft het Museon een ander beeld van deze periode. Zeven herkenbare hoofdpersonen, met een eigentijdse uitstraling, tonen de bezoeker het dagelijkse leven van 1000 jaar geleden.</p> <p>De minstreel lijkt bijvoorbeeld op een singer-songwriter van vandaag, en de boer zou zo aan de serie ‘Boer zoekt Vrouw’ kunnen meedoen. De expositie laat zien dat de Middeleeuwen niet alleen het décor vormt voor stoere ridders en prachtige jonkvrouwen, zoals wij die uit films en verhalen kennen, maar dat het leven van de mensen in de Middeleeuwen veel overeenkomsten vertoont met het dagelijkse leven anno 2017. Net als nu zocht men naar de beste manier van overleven. De Middeleeuwen was een periode van belangrijke uitvindingen en ontdekkingen en heeft een grote invloed gehad op de wetenschap, cultuur, christelijke normen en waarden, bestuurlijke organisatie en de grenzen van het huidige Europa. Ook al staat deze tijd ver van ons af, overblijfselen en uitvinden van toen maken nog steeds deel uit van ons leven. Denk aan kastelen, kerken, kloosters en steden die je nu nog kunt bezoeken. Door bijvoorbeeld de uitvindingen van een verbeterde ploeg (getrokken door paarden in plaats van ossen) en een nieuwe vorm van akkerbouw (drieslagstelsel) nam de voedselproductie toe, niet alleen voor de boeren maar ook voor de stedelingen.</p> <p>Ridders en Kastelen, een nieuwe kijk op de Middeleeuwen is tot stand gekomen in samenwerking met het Museon in Den Haag, het Rheinisches Landesmuseum in Bonn, Museum het Valkhof in Nijmegen en Bruns in Bergeijk.&nbsp;</p>

LEGO® House

Billund, Denemarken
<p><strong>LEGO® Hous stelt een compleet nieuwe standaard voor interactieve bezoekerservaringen.</strong></p> <p>Met de opening van LEGO® House in Billund, Denemarken werd een unieke creatieve speelplaats van 12.000 m² onthuld voor LEGO fans over de hele wereld. Het LEGO® House, ontworpen door architectenbureau BIG (Bjarke Ingelse Group), is gemaakt van 21 grote witte op elkaar gestapelde bakstenen. In het hart van het LEGO® House bevinden zich de ervaringsgebieden: vier volledig interactieve speelgebieden, een galerij met LEGO creaties en een grote tentoonstelling over de geschiedenis van LEGO.</p> <p>Het heeft vier jaar geduurd om de meest unieke LEGO-ervaring in de wereld te bouwen. Welke gelegen is om de hoek van waar de iconische LEGO-baksteen is uitgevonden. Trouw aan de filosofie van LEGO zijn alle elementen van LEGO® House een viering van creativiteit en het benadrukken van de eindeloze mogelijkheden van LEGO.</p> <p>Om alle interactieve ervaringen en interieurobjecten te produceren heeft LEGO Kubik geselecteerd als hoofdaannemer, verantwoordelijk voor de ontwerpontwikkelingsfase en het algehele project beheer. Voor de realisatie van dit prestigieuze project heeft Kubik de expertise van 3 andere Nederlandse bedrijven erbij gevraagd: Bruns (tentoonstellingsmeubilair en interactieve exhibits), Mansveld (AV en IT Implementatie) en Kiss the Frog (interactieve media en creatieve technologie). Alle partijen hebben een indrukwekkend track record in hun vakgebied en hebben eerder samengewerkt in verschillende configuraties voor andere internationale museumprojecten.</p> <p>Aan de hand van de ontwerpen van LEGO presenteerde de vier experts LEGO een holistische, turnkey benadering om de experience zones en galerijen op de meest efficiënte manier te ontwikkelen en realisteren. In nauwe samenwerking met de LEGO experience designers werden uitgebreide sessies georganiseerd om de ontwerpen te verfijnen, samples te selecteren, prototypen te ontwikkelen en testsessies te organiseren. Vanaf het begin wisten we dat werken voor LEGO een grote uitdaging zou zijn. Niet in het bijzonder vanwege het complexe tentoonstellingsontwerp, maar met name vanwege de door LEGO opgelegde wet- en regelgevingen en normeringen omtrent hun producten. Hun beleid vereist een bepaalde manier van werken, wat met zekerheid te buiten gaat aan de standaard Bruns-methodologie voor reguliere projecten. Of het nu gaat om veiligheid, duurzaamheid, kinderveiligheid of materialisatie, LEGO eist in alle opzichten de hoogst mogelijke prestaties.</p> <p>We zijn enorm trots dat we aan deze hoge normen van LEGO hebben kunnen voldoen en we zijn zeker voornemens bepaalde standaarden door te voeren in huidige werkwijze. We zijn het LEGO project begonnen met een uitgebreid sample traject. Basiselementen uit de tentoonstelling zijn gebouwd, getest, aangepast, verbeterd en uiteindelijk goedgekeurd door LEGO. De engineerfase kenmerkten zich door de heilige LEGO maatvoering (1 : 87,75). Een schaal die in elk tentoonstellingselement doorgevoerd moest worden. Het was soms best een ingewikkelde puzzel om standaard producten zoals hardware componenten (vast maatvoering) te integreren in het specifieke LEGO ontwerp van het tentoonstellingsmeubilair. In de productiefase eiste LEGO voor elk voorgesteld materiaalsoort een ‘verklaring van herkomst’ en ‘conformiteitsverklaring’ af te geven. LEGO dringt aan op deze verklaringen vanwege hun eigen handelsbeleid en hun voortdurende streven naar het gebruik van de meest hoogwaardige materialen om hun klanten te dienen.</p> <p>De LEGO® House zones zijn gebaseerd op vier verschillende kleuren die elk een speciaal aspect van spel en leren symboliseren. Rood is voor creatieve vaardigheiden, blauw is voor cognitieve vaardigheden, groen is voor sociale vaardigheden en geel is voor emotionele vaardigheden. In elke zone worden unieke interactieve tentoonstellingen geconstrueerd waarmee kinderen deze vaardigheden op een speelse manier kunnen ontwikkelen.</p> <p>In elk onderdeel van het meubilair zijn herkenbare LEGO details zichtbaar (zoals de bekende LEGO studs). Alles is gemaakt van solid materialen, zelfs bewegende delen. LEGO heeft dit materiaal o.a. gekozen vanwege zijn hoge duurzaamheid, omdat de echte LEGO blokken er zo goed als hetzelfde uitzien en aanvoelen en omdat het de beste kleur echtheid geeft, in vergelijking met andere opties. Zelfs de vitrines in het LEGO® House zijn gebouwd met hetzelfde solid materiaal en voorzien van specifieke LEGO details. Alleen het glas, de objecten en de lichtbronnen zijn zichtbaar. Overige technieken en systemen zijn verborgen zodat de bezoeker niet opgemerkt naar een vitrine staat te kijken. De vitrines gaan volledig op in het totaal concept. Een andere LEGO handtekening in de tentoonstelling zijn de grote blow-ups die we hebben gefreesd en gedecoreerd. O.a. verschillende LEGO karakters, LEGO planten, een LEGO spin en een Duplo trein zijn als blikvangers in de verschillende zones geplaats.</p> <p>In 4 verschillende batches hebben we de shop approvals van de complete tentoonstelling bij Bruns in Bergelijk plaats laten vinden. Tijdens deze meetings heeft LEGO nogmaals de elementen getest op veiligheid, duurzaamheid en andere belangrijke aspecten. Bruns heeft daarnaast nog diverse risicobeoordelingen uitgevoerd om te zien welke mogelijke risico’s kunnen optreden in verschillende scenario’s. Uiteraard allemaal om onvoorziene en riskante situaties te voorkomen in een tentoonstelling waar kinderen van alle leeftijden spelen.</p> <p>Het hele project is geëngineerd, geproduceerd en gemonteerd in een periode van 10 maanden (oktober 2016 - juli 2017) waarvan de installatie in Billund in de laatste 3 maanden is uitgevoerd (mei 2017 - juli 2017). Met een team van meer dan 95 Bruns professionals, meer dan 450 pallets, 28 vrachtwagens, ongeveer 30 verschillende soorten tafels, 25 verschillende bankjes, 10 grote muurelementen, 150 verschillende type vitrines, 3200 LEGO studs, en nog heel veel meer, hebben we ons deel van het LEGO-project in juli opgeleverd om vervolgens voor publiek geopend te worden in september 2017.</p> <p>LEGO kenmerkt zich als een uiterst open organisatie met vriendelijke en enthousiaste medewerkers . Ondanks de enorme tijdsdruk van het project was een open discussie altijd mogelijk, was alles bespreekbaar en waren problemen er om opgelost te worden. Een aangename omgeving die door het hele project floreerde. Met de opening van LEGO® House is een zeer intensieve maar aangename samenwerkingsperiode beëindigd. Elke partner werd gevraagd om de LEGO-visie op te volgen: alleen het allerbeste is goed genoeg. In een teaminspanning met LEGO hebben alle bedrijven hun uiterste best gedaan een unieke bezoekerservaring op te leveren en dat is zeker gelukt!</p> <div class="videoWrapper"><!-- Copy & Pasted from YouTube --><iframe src="http://www.youtube.com/embed/g6iWCasloMM" width="560" height="349" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>