Suske en Wiske Museum

Kalmthout, België
<p>In het Suske en Wiske museum gaan bezoekers zélf op Striptoer. Striptekenaar Willy Vandersteen, neemt kinderen van 8 t/m 12 jaar mee in zijn oude villa. Hij laat ze spelenderwijs via een interactieve tocht ontdekken hoe je een goed stripverhaal maakt. In dit museumbezoek staat leren, beleven en doen centraal. Naast het ontvangen van schoolgroepen, zal het museum vanaf nu ook toegankelijk zijn voor particulieren.&nbsp; &nbsp; &nbsp;In het Suske en Wiske museum gaan bezoekers zélf op Striptoer. Striptekenaar Willy Vandersteen, neemt kinderen van 8 t/m 12 jaar mee in zijn oude villa. Hij laat ze spelenderwijs via een interactieve tocht ontdekken hoe je een goed stripverhaal maakt. In dit museumbezoek staat leren, beleven en doen centraal. Naast het ontvangen van schoolgroepen, zal het museum vanaf nu ook toegankelijk zijn voor particulieren.&nbsp; &nbsp; &nbsp;Het tekenen van een nieuwe strip gaat via negen verschillende zones, waarin de fantasie en creativiteit van de bezoeker wordt geprikkeld. De zones bestaan uit: Improviseren, Schurken, (tekst)Ballonnen, Teletijdmachine, Probleem, Verwondering, Lichaamstaal, Personages en Sfeer. Alle eerder vertoonde personages uit de verschillende reeksen, periodes of verhaallijnen van Vandersteen zijn voor de bezoekers inzetbaar.&nbsp;</p> <p>Bruns heeft de nieuwe tentoonstelling in het museumparcours en het onthaal van Suske en Wiske museum volgens ontwerp van Pronk Studio gerealiseerd. Bezoekers komen binnen in de voormalige villa van Vandersteen. Het onthaal bestaat uit een balie waar de bezoeker de tickets koopt en de mogelijkheid heeft zijn jas en/of tas op te bergen. Ook is er een museumshop en een zithoek.Bruns heeft de nieuwe tentoonstelling in het museumparcours en het onthaal van Suske en Wiske museum volgens ontwerp van Pronk Studio gerealiseerd. Bezoekers komen binnen in de voormalige villa van Vandersteen. Het onthaal bestaat uit een balie waar de bezoeker de tickets koopt en de mogelijkheid heeft zijn jas en/of tas op te bergen. Ook is er een museumshop en een zithoek.<br /><br />Zodra de bezoekers binnen zijn, gaan ze naar de introzone. Hier wordt de echte verhalenverteller Willy Vandersteen voorgesteld. Na de uitleg start het doe-parcours in de themaruimtes. In elke zone beleefd de bezoeker een bepaald aspect of onderdeel van een stripverhaal. Elk tentoonstellingselement in de ruimte heeft de uitstraling van het Suske en Wiske imago.&nbsp;<br />De bezoekers schrijven hun eigen verhaal door het inspreken van teksten, het uitschakelen van schurken in het spel ‘Wie is het?’, het kiezen van de juiste tekst in de tekstballon, te reizen naar de juiste bestemming via de tijdmachine, het voorlezen van de probleemstelling als nieuwsbericht op de tv van tante Sidonia, het zoeken naar antwoorden van diverse opdrachten, het nadoen van houdingen en gezichtsexpressies, het ontdekken van verschillende personages en tot slot het samenstellen van de juiste sfeer. Wanneer de bezoeker alle zones heeft doorlopen is het verhaal compleet. Na afloop bedankt Willy Vandersteen de bezoeker voor het helpen schrijven van het verhaal. Bij de ontvangstbalie wordt het verhaal geprint om mee naar huis te nemen.</p>

Gruuthusemuseum

Brugge, België
<p>Na een sluiting van bijna vijf jaar, zijn de deuren van het Brugse Gruuthusepaleis opnieuw geopend voor het grote publiek. In een nieuw museumconcept schitteren de 600 collectiestukken in verschillende zalen. De bezoeker reist onder het motto ‘Plus est en vous’ van Lodewijk van Gruuthuse, diplomaat en bouwheer van het stadspaleis, door drie cruciale periodes van de rijke Brugse geschiedenis. Niet alleen de collectie vertelt de bezoeker over de geschiedenis, ook de architectuur van het paleis is zeer indrukwekkend. De aaneenschakeling van sterk gedecoreerde en sobere ruimtes, grote en kleine kamers en de vele (wentel)trappen maken van het museumparcours een spannende verkenningstocht. Als bezoeker wandel je in het spoor van de vele vorige bewoners en gebruikers van het historische gebouw, wat je verbeelding prikkelt en je rechtstreeks toegang geeft tot het verleden.</p> <p>Bruns heeft, in samenwerking met noAarchitecten en Madoc,&nbsp;het tentoonstellingsmeubilair voor het vernieuwde Gruuthusemuseum, het onthaalpaviljoen en de educatieve ruimtes gerealiseerd. Er is een totaalbeleving van alle museale ruimtes gecreëerd. Alle kamers vertellen als het ware een verhaal. Het ophangen en uitstallen van collectiestukken gebeurt ook in die context.&nbsp;Het zijn&nbsp;ruimtes waar mensen graag verblijven en willen rondkijken.</p> <p>De collectie wordt getoond op de meest natuurlijke manier. Dit betekent dat de objecten op een bijna vanzelfsprekende, huiselijke manier in de kamers zijn opgesteld. Voor bepaalde collectiestukken heeft Bruns ondersteunende elementen geproduceerd, zoals: tafels, sokkels en glazen stolpen. De elementen zijn ontworpen in een taal die aansluit bij het bestaande gebouw. Hierbij gaat het om rijk aan detail, met liefde gemaakt en getuige van een grote vakkennis. Het zijn geen historische meubelen, maar wel hedendaagse silhouetten ervan. De meubelen zijn monochroom en het detail zit niet in de rijke materiaalkeuze, maar juist in de vormgeving en het maken zelf. De meubelen treden niet in concurrentie met de bestaande materialen van vloeren, deurlijsten of plafonds, maar nemen hun verfijning over.</p>

Visit Zuid-Limburg Experience

Valkenburg a/d Geul, The Netherlands
<p>“Onze wereld verandert en wij veranderen mee”: zei Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg, tijdens de lancering van de nieuwe naam en het beeldmerk. Het oudste VVV van Nederland is na 134 jaar veranderd van naam. De aanleiding hiervoor was de groei van het aantal buitenlandse gasten en de veranderende rol van het VVV. Anya Niewierra legt uit: “De naam VVV verwijst vooral naar onze informatietaak. Echter, wij doen meer dan dat. Naast het verstrekken van informatie en het verzorgen van de marketing, exploiteren we een routepunt, een evenementenpunt en een online ticketservice. Daarnaast schrijven we toeristische visies en bidboeken, adviseren bedrijven en overheden, doen marktonderzoek en realiseren Europese projecten.” Kortom de organisatie is uitgegroeid tot een aanjager en verbinder in het toerisme. Er is gekozen voor het woord ‘Visit’ in de naam, omdat dit bekend is bij jongere generaties en de buitenlandse gasten. Wat gelijk de doelgroep is waar nadrukkelijk de focus op gaat liggen de komende jaren.</p> <p>De vernieuwde vestiging in Valkenburg is vanaf nu de Visit Zuid-Limburg Experience, waarin het woord inspireren centraal staat. De nieuwe experience treedt in de rol als winkel en bron van inspiratie voor een verder bezoek aan de regio. Op een hedendaagse wijze kan de bezoeker de vertrouwde diensten en diverse belevingen ervaren. Zo wordt de bezoeker bijvoorbeeld begroet door de locals van Valkenburg die na een welkom door burgemeester Jan Schrijven de gast meenemen naar hun favoriete plekje. Ook is er bijvoorbeeld de nieuwe virtual reality film over Zuid-Limburg, die te bekijken is met een VR-bril. Deze film laat de bezoeker kennismaken met de bewogen geschiedenis van Zuid-Limburg als Bron van Europa. In de Green Screen Fotostudio kan de bezoeker zich laten fotograferen op unieke locaties in Zuid-Limburg. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op het podium van het beroemde festival Pinkpop te staan. Daarnaast worden via verschillende online schermen de vele toeristische hoogtepunten van Zuid-Limburg getoond. Uiteraard kan de bezoeker evenementen boeken, streekproducten proeven, de VVV Cadeau card kopen of zich persoonlijk laten adviseren door één van de deskundige werknemers. Het blijft immers een betrouwbaar VVV.&nbsp; &nbsp; &nbsp;</p>

Experimenta - Das Science Center

Heilbronn, Duitsland
<p>Experimenta is heropent als meest innovatieve en grootste science centrum van Duitsland. Onder het motto ‘ontdekken, ervaren, herkennen’, maakt Experimenta wetenschap en technologie begrijpelijk voor jong en oud. Er staat één ding voorop en dat is: zelf uitproberen. Volgens Experimenta kan men pas iets leren door op een speelse manier verbindingen te leggen en vanuit eigen interesses nieuwe dingen te ontdekken. Het nieuwe gebouw bevat vier verdiepingsvloeren, waarvan de eerste drie zijn ingericht in verschillende thema’s en de vierde verdieping als kinderzone. Bruns heeft in samenwerking met NorternLight en YiPP twee van de drie verdiepingsvloeren, genaamd ‘StoffWechsel’ en ‘WeltBlick’, volledig mogen ontwikkelen.</p> <p>Het project is, in een tijdsspanne van drie jaar, door Bruns als hoofdaannemer gemanaged. Dit houdt in dat Bruns het voortouw heeft genomen in het totale ontwikkelingsproces bestaande uit: ontwerpen, engineering en realisatie.</p> <p>Het doel dat Bruns met NorthernLight en Yipp wilde bereiken, was de droom die de ambitieuze opdrachtgever voor ogen had waarmaken. Het meest innovatieve en grootste science centrum van Duitsland worden, vroeg om meer dan een standaard verhaallijn. Door grote betrokkenheid van de opdrachtgever en creatieve invloeden van het gehele team zijn de verhaallijnen ‘StoffWechsel en ‘WeltBlick’ ontstaan.</p> <p>Het resultaat van deze intensieve samenwerking was een open communicatie, waarin ruimte ontstond voor het hanteren van een uniek procesmatig model; Bruns heeft kunnen bewerkstelligen dat elke exhibit stap voor stap door de hele keten van het productieproces is gegaan, waardoor de exhibits al in tussenfases konden worden opgeleverd. Ook zorgde de open communicatie ervoor dat elk teamlid zich vrij voelde om, op een respectvolle manier, zijn of haar idee te delen. Dit resulteerde in twee creatief rijk gevulde verdiepingsvloeren. Bruns heeft de creatieve ideeën vertaald in maar liefst 110 uitdagende technische exhibits van hoogstaand kwaliteit. Voorbeelden van deze technische exhibits zijn: ‘Spelen met het weer’, Hengelen naar de sterren’, ‘Wandelen door een wereld van micro-organismen’, Het opnemen tegen de wind’ en ‘Je ogen laten misleiden door kleuren’.</p>

Fruitbelevingscentrum Stroopfabriek

Borgloon, België
<p>De stroopfabriek in Borgloon is een van de laatste restanten van de industriële verwerking van fruit tot stroop. De historische kern van de stoomstroopfabriek is omgetoverd tot een toeristisch onthaal dat bestaat uit een fruitbelevingscentrum, streekproductenshop, feestzaal en bistro ‘De Smaakfabriek’ waar de Limburgse topchef Giovani Oosters een streekgebonden keuken gaat serveren. Bruns heeft in samenwerking met ontwerpbureau Bailleul ervoor gezorgd dat de bezoeker tussen de monumentale, industriële machines onmiddellijk van het rijke verleden proeft. Zowel voor inwoners als voor de bezoekers aan Borgloon zal het een ontmoetings- en belevingsplek worden die de onlosmakelijke band tussen fruit, stroop en Borgloon uitstraalt.</p> <p>Het Fruitbelevingscentrum Stroopfabriek is een project dat al ruim 10 jaar onder de aandacht is bij zowel Bailleul als Bruns. De Stroopfabriek was in 2007 de winnaar van ‘Monumentenstrijd’, een programma waarbij het publiek mocht beslissen welk monument een restauratiebudget kreeg van 500.000 euro. De prijs aangevuld met subsidies en investeerder Veiling Bel’Orta heeft ervoor gezorgd dat de restauratie in gang gezet kon worden.</p> <p>In het fruitbelevingscentrum kunnen bezoekers mede door de audiovisuele uitwerkingen van Create het verhaal van het Haspengouwse fruit en de verwerking ervan ontdekken. Op eigen tempo volgen de bezoekers aan de hand van leuke en educatieve belevingsmodules de weg die een lekker stuk Loons fruit aflegt.</p> <p>Fotografie: Bailleul Ontwerpbureau</p>

VVV Inspiratiepunt Goeree-Overflakkee

Ouddorp, Nederland
<p>Het VVV Goeree-Overflakkee gevestigd in ‘t Blaeuwe Huus in Ouddorp herinnert in niets meer aan een traditionele VVV. De bezoekers kunnen in het nieuwe inspiratiepunt op een eigentijdse en interactieve manier verkennen wat er te zien en te doen is op Goeree-Overflakkee. Voorzitter Jeroen den Hollander wil met zijn VVV het gastheerschap op een moderne manier invullen: “We willen gasten op een unieke manier ontvangen en inspireren meer van ons prachtige eiland te ontdekken. De gast verwacht steeds meer beleving en interactie en dit nieuwe inspiratiepunt speelt daar helemaal op in. Ook voor inwoners is het een bezoek meer dan waard.” <br /> Wethouder Tea Both sluit zich aan bij Jeroen; “Het nieuwe VVV inspiratiepunt is echt heel bijzonder, een aanwinst voor het eiland.” Het project is onder leiding van Patrick Polie van DestinatieX tot stand gekomen.</p> <p>Bruns heeft, in samenwerking met ontwerpbureau Potztausend en Tekst en Uitleg, beleving op verschillende manieren toegepast in het nieuwe inspiratiepunt. Er staat een interactieve tafel die door middel van projectie de highlights van het eiland toont. Bezoekers kunnen via een groot touchscreen invloed uitoefenen op welk thema op de tafel zichtbaar wordt. Zodra de keuze is gemaakt verschijnt op de tafel de locatie, op de touchscreen informatie over het gebied en op een grote wand achter de tafel foto’s. Ook kunnen de bezoekers in het nagemaakte interieur van een oude RTM tram een video over het eiland bekijken, waarbij bewegingseffecten in de bankjes aanvoelen alsof je werkelijk een tramrit maakt. Verderop in het inspiratiepunt vertellen bekende inwoners van Goeree-Overflakkee, zoals Dave von Raven of Richard Groenendijk, over hun favoriete plekken van het eiland. Ook is er een pop-up museum met mini tentoonstellingen van musea.</p> <p>Kortom in het inspiratiepunt wordt op een museale wijze, mede door de audiovisuals en animaties van Create, de verhalen van de omgeving verteld. De thema’s natuur, water, cultuurhistorie en erfgoed staan hierin centraal. Water is een zeer belangrijk thema voor het eiland. Er is aandacht aan geschonken door op surfzeilen watersportbeelden en actuele weersinformatie zoals; windsnelheid en golfhoogte te projecteren. Ook kan de bezoeker op een culinaire tafel een vismenu kiezen, dat op een bord verschijnt met uitleg over de betreffende vissoort.</p>

VVV Inspiratiepunt Goes

Goes, Nederland
<p>VVV Goes is de zesde vestiging die is omgetoverd tot de nieuwe formule VVV Inspiratiepunt van Zeeland. In het nieuwe Inspiratiepunt beleeft de bezoeker verhalen van de stad en omgeving in woord en beeld. Via interactieve schermen krijgen bezoekers informatie te zien over bezienswaardigheden, geschiedenis en evenementen van Goes. Directeur VVV Zeeland Erik van den Dobbelsteen gaf aan: “De informatie blijft, maar nu staat vooral inspiratie en beleving centraal. Met de nieuwe opzet is er voor een dynamische benadering gekozen, waarin bezoekers de Zeeuw in zichzelf kunnen ontdekken.”&nbsp; &nbsp;&nbsp;VVV Goes is de zesde vestiging die is omgetoverd tot de nieuwe formule VVV Inspiratiepunt van Zeeland. In het nieuwe Inspiratiepunt beleeft de bezoeker verhalen van de stad en omgeving in woord en beeld. Via interactieve schermen krijgen bezoekers informatie te zien over bezienswaardigheden, geschiedenis en evenementen van Goes. Directeur VVV Zeeland Erik van den Dobbelsteen gaf aan: “De informatie blijft, maar nu staat vooral inspiratie en beleving centraal. Met de nieuwe opzet is er voor een dynamische benadering gekozen, waarin bezoekers de Zeeuw in zichzelf kunnen ontdekken.”&nbsp; &nbsp;&nbsp;<br /><br />Bijzonder aan deze renovatie is dat er een gezamenlijke ingang is gerealiseerd met het naastgelegen Historisch Museum de Bevelanden. Een combinatiebezoek is vanaf nu gemakkelijk gemaakt. Daarbij wordt de levensvatbaarheid van beide vergroot, zodat ook het Beverlands erfgoed behouden blijft.&nbsp; &nbsp;</p> <p>In het vernieuwde VVV Inspiratiepunt wordt gelijk bij binnenkomst al een sfeervolle toon gezet met zachte en lichte kleuren die uitnodigen. Op de wand zijn mooie overzichten aangebracht over wat Goes en Zeeland te bieden hebben. Deze zijn in de Nederlandse en Duitse taal te volgen. De wanden zijn aangevuld met moderne interactieve snufjes, zoals een touchscreen waarop de bezoeker zelf informatie en foto’s naar wens kan kiezen. Ook is de wand voorzien van doorkijkgaten, waarin foto’s voorbij komen. Daarnaast staat er een tafel-touchscreen waarop afbeeldingen en informatie uit heel de provincie gevonden kan worden. Deze afbeeldingen zijn tevens te vergroten en te draaien.&nbsp;In het vernieuwde VVV Inspiratiepunt wordt gelijk bij binnenkomst al een sfeervolle toon gezet met zachte en lichte kleuren die uitnodigen. Op de wand zijn mooie overzichten aangebracht over wat Goes en Zeeland te bieden hebben. Deze zijn in de Nederlandse en Duitse taal te volgen. De wanden zijn aangevuld met moderne interactieve snufjes, zoals een touchscreen waarop de bezoeker zelf informatie en foto’s naar wens kan kiezen. Ook is de wand voorzien van doorkijkgaten, waarin foto’s voorbij komen. Daarnaast staat er een tafel-touchscreen waarop afbeeldingen en informatie uit heel de provincie gevonden kan worden. Deze afbeeldingen zijn tevens te vergroten en te draaien.&nbsp;<br /><br />Een bijzonder element in dit Inspiratiepunt is de ‘green room’. Dit is een ruimte met groene wanden en een beeldscherm. Op het beeldscherm kan de bezoeker een fotogenieke Zeeuwse achtergrond uitkiezen en zichzelf laten fotograferen. Voorbeelden van deze achtergronden zijn: het haventje van Goes, de stoomtrein of de Zeelandbrug. Na het maken van de foto kan de bezoeker zijn email en adresgegevens achterlaten om de foto gratis als Zeeuws souvenirtje te ontvangen.&nbsp;<br /><br />Voor de bezoeker die minder geïnteresseerd is in alle moderne technologie, beschikt het Inspiratiepunt ook nog steeds over folders en gastvrije medewerkers.</p>

Anne Frank Huis

Amsterdam, Nederland
<p>Na de oorlog dreigt de voormalige schuilplaats aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam te vervallen. Daarentegen groeide het verzet tegen de sloop, doordat het Anne Frank verhaal steeds meer mensen bereikte. Met als gevolg dat halverwege de jaren ’50 de sloop wordt voorkomen en dat kort daarna de Anne Frank Stichting wordt opgericht. Tegenwoordig is het Anne Frank Huis één van de drie drukst bezochte musea van Amsterdam.</p> <p>Bij de herinrichting zijn een aantal verbeterpunten doorgevoerd. De nieuwe museale route biedt nu veel meer contextinformatie voor bezoekers zonder gedegen kennis van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Daarnaast is sterk ingespeeld op het belevingsaspect en zijn een aantal presentatievormen vernieuwd. Dagmar von Wilcken heeft in het nieuwe ontwerp gezocht voor meer eenheid in de vormgeving van de museale presenstaties.</p> <p>De moeilijkheid aan dit project was het feit dat delen van het voorhuis en het gehele achterhuis nog in de staat verkeren zoals die tijdens de onderduik was. Deze unieke ruimtes zijn onderdeel van de collectie. Voor de werkzaamheden die plaatsvinden in deze ruimtes golden dan ook speciale werkinstructies die uitgevoerd zijn in samenwerking met de afdeling ‘collecties’ van het museum zelf. Daarnaast is het museum tijdens de herinrichting gewoon open gebleven voor publiek. Dit betekende voor Bruns dat alle werkzaamheden buiten openingstijdens (voor 09.00 uur ’s ochtends en na 19.00 uur ’s avonds) uitgevoerd dienden te worden. Door deze beperking werd het effectief plannen van dit project van groot belang.</p> <p>Als integraal producent was Bruns volledig verantwoordelijk voor de herinrichting waarbij het voor- en achterhuis opnieuw zijn ingericht. Binnen deze opdracht vielen de volgende werkzaamheden; het demonteren van de huidige opstelling met daaruit vloeiende herstelwerkzaamheden, het produceren en installeren van informatie/fotopanelen, de productie, installatie en inrichting van vitrines (inclusief geïntegreerde verlichting). Er was een zeer nauwe samenwerking vereist met de e-installateur ten behoeve van het lichtplan, de e-aansluitpunten en de aanschaf en installatie van beeldschermen en projectieapparatuur.</p> <p>In alle onderdelen was de kwaliteit leidend om de bezoekers van het museum een kwalitatief hoogwaardig bezoek aan te willen bieden. De kwaliteit wordt niet alleen gedefinieerd in het ontwerp en de beleving. Ook de goed doordachte engineering waarin de installatie, montage en het gewenste afwerkingsniveau zijn meegenomen heeft geleid tot een kwalitatief hoogwaardig eindbeeld.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Ciência Viva

Lissabon, Portugal
<p><br />Dames en heren, jongens en meisjes, welkom in het Tcharan! Circus. Een geweldige science experience in het paviljoen van wetenschap en technologie, Centro Ciência Viva, in Lissabon. Kinderen tussen de 3 en 12 jaar beleven deze experience in een parkomgeving waar een circus is neergestreken. In deze context zijn er allerlei wetenschappelijke fenomenen te ontdekken. In samenwerking met NorthernLight heeft Bruns een levendige en kleurrijke tentoonstelling gerealiseerd. Er is een variatie aan exhibits en interactieve elementen, zoals een exhibit ijsjes schieten, een levensgrote caleidoscoop, een gigantische mechanische ballencircusmachine met glijbaan en een 3,5 meter hoger clownspop met bewegende armen om te ontdekken hoe je jezelf op kan trekken als je op zijn handen zit.</p> <p>Bruns was de directe partner van Ciência Viva in deze design &amp; build opdracht. In unieke en zeer nauwe samenwerking met Bruns, heeft NorthernLight een prachtig en zeer interactief ontwerp gemaakt. Binnen een knappe 7 maanden is alles ontworpen, geëngineerd, gemaakt en opgebouwd op locatie. Onze engineers en technici hadden hun handen vol aan de uitdagende exhibits. Er zijn verschillende bewegende hobbeldieren die met sensortechnologie registreren hoe snel je gaat en vervolgens de meting via een sturing doorgeven aan een pad van LED stroken. Ook is er een volledig glazen bak met ballen die alle kanten opgestuurd kunnen worden. Verder is er een zeer complex ballenschietapparaat, een bewegend wiel van bijna 5 meter hoog dat ronddraait als je zelf in een kleiner rad loopt en zijn er kleurrijke geluid makende en geurende bollenbomen. Na de oplevering van het totaalconcept ontvingen we de reactie van onze klant uit Lissabon: “Onze kinderen en families uit de omgeving, maar ook veel toeristen zijn nu al zeer enthousiast”.</p> <p>Fotografie: Vera Menino</p>

Reizen in de ruimte

Den Haag, Nederland
<p>Reizen in de ruimte is een tijdelijke tentoonstelling die de bezoeker van alle leeftijden onderdompelt in de wereld van ruimtevaart en wetenschap. Er is een wereld gecreëerd waarin je als bezoeker kunt ontdekken welke actuele technieken en thema’s een rol spelen in het verwezenlijken van de droom: zelf verder leven buiten de aarde.</p> <p>Het Museon wil de interesse voor wetenschap en technologie van jongeren stimuleren. De tentoonstelling zet de bezoeker aan het denken en inspireert, doordat het alles laat zien over hoe de mens kan verhuizen naar andere planeten. Het publiek kan vaardigheidstrainingen doen, verkregen technische vaardigheden in praktijk brengen en ontdekken hoe men woont, werkt en slaapt in het ruimteschip.</p> <p>De nieuwe inzichten uit de wetenschap over het reizen in de ruimte en het buitenaards bestaan worden gepresenteerd aan de hand van een combinatie van spannende interactieve exhibits. Het publiek wordt meegenomen in de verhaallijn aan de hand van de drie thema’s:<br />- Bewoonbare planeten vinden;<br />- Naar een andere planeet toe;<br />- Op de nieuwe planeet.</p> <p>In een nauwe samenwerking tussen Bruns en het Museon is de gehele tentoonstelling tot stand gekomen. Bijzonder hieraan was dat beide partijen, dus ook het Museon zelf, voor de helft verantwoordelijk zijn geweest voor de realisatie. Bruns heeft een aantal complexe en grote stukken gemaakt die het Museon door gebrek aan kennis, ruimte of materiaal zelf niet kon maken. Om realistisch en enigszins pragmatisch het maximale te bereiken op het gebied van interactiviteit heeft Bruns bestaande exhibits en andere eerder, door Bruns, gerealiseerde opstellingen ingebouwd volgens het design van het ontwerpbureau Designwolf. Om de constructie en uitstraling over de gehele tentoonstelling door beide partijen te waarborgen, is er door Bruns en het Museon samengewerkt met één en dezelfde toeleverancier.</p> <p>Op 19 oktober 2018 is Reizen in de ruimte geopend door de man die alles weet over de ruimtevaart: André Kuipers en is tot 1 september 2019 in het Museon te bezichtigen.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Fotografie: Sara Dona</p>

Tata Steel

Ijmuiden, Nederland
<p>Tata Steel is marktleider van Europa als producent van hoogwaardig staal voor de automobielindustrie, verpakkingsindustrie en (werktuig)bouw. Ze werken vanuit de strategie om hun klanten te helpen uitdagingen te overwinnen en meer succesvol te zijn in hun markt, door innovatieve producten en diensten te creëren. De volgende prioriteiten zijn voor Tata Steel hierin belangrijk; ‘Customer Focus’, ‘Innovation’, ‘Operational Excellence’, ‘Responsibility’ en ‘People’. Om in de eerste ontmoetingen volledig gehoor te kunnen geven aan de uitdagingen van de klant was er vanuit Tata Steel de behoefte aan een ontvangstruimte in het huidige Innovation Centre van Ijmuiden. Bruns heeft ,in samenwerking met DST- het experience bureau, de ontvangstruimte ontwikkeld en gerealiseerd met als doel een nieuwe Visitor Experience te creëren. De ontvangstruimte is zo ingericht dat Tata Steel efficiënt en diepgaand kan inzoomen op het vraagstuk van de bezoekende (potentiële) klant, zoekende naar waar de behoeften en uitdagingen écht liggen.</p> <p>De ontvangstruimte bestaat uit: een welcome lounge area met bar, pantry employees, serious game pantry, serious game wardrobe, serious game display case, conversation space closet en conversation space table &amp; seating. Het meest belangrijke onderdeel is de serious game display case waar aan de hand van AV, projection mapping en een customer engagement tool (interactief objecttheater) de context van de klantbezoeken kunnen worden geschetst. Wanneer de kennismaking in de ontvangstruimte heeft plaatsgevonden, kunnen er rondleidingen of werkbezoeken aan de nabije high-tech labs van Automotive en Packaging&nbsp; worden gepland. Bruns heeft samen met DST- het experience bureau de rondleidingen tastbaar gemaakt en hierin aan de hand van bewegwijzering en banners structuur aangebracht.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Fotografie: Tata Steel</p>

Diamantmuseum - DIVA

Antwerpen, België
<p>Antwerpen staat wereldwijd bekend als thuis van de diamant. Na de sluiting van het provinciale diamantmuseum en het Zilvermuseum werkten provincie Antwerpen, stad Antwerpen, Toerisme Vlaanderen en de Antwerpse diamantsector samen aan een nieuw concept om de diamant op een moderne manier aan het publiek voor te stellen. Op vrijdag 4 mei 2018 stelden ze met trots het eindresultaat voor: DIVA, een museum en belevingscentrum rond de diamant, juwelen en edelsmeedkunst.</p> <p>Het nieuwe museum mikt op zo’n 200 000 bezoekers per jaar, uit binnen- en buitenland. DIVA brengt een combinatie van authentieke objecten, wetenschappelijk onderzoek, historische context met ontspannende verhalen, meeslepende emoties en indrukwekkende ensceneringen. DIVA biedt onderdak aan een indrukwekkende collectie van zo’n 600 objecten. Ze vertelt de lange geschiedenis van de diamant in Antwerpen, ondersteund door touchscreens, soundscapes en interactiviteit. Het verhaal komt tot leven in zes zalen die elk een verhaal vertellen. DIVA, a Brilliant Story vertelt over het exotische karakter van luxeartikelen in de Wonderkamer, over het vakmanschap van diamant en edelsmeedkunst in het atelier, over Antwerpen als het wereldcentrum van de diamanthandel in de Internationale handelskamer, over de plaats van luxe-objecten in het dagelijkse leven in de eetkamer, over het vraagstuk rond ethiek en echtheid in de diamantsector in de kluizenruimte, en over de wereld van DIVA in het Boudoir.</p> <p>Bruns is aangesteld als meerjarig hoofdaannemer (minimaal 4 jaar) voor de totale realisatie van de permanente collectiepresentatie van DIVA. Als integrale partner heeft Bruns de verantwoordelijkheid voor de uitwerking van verschillende deelopdrachten welke voldoen aan de normen van DIVA op het gebied van de modernste museale verwachtingen, gebruiksgemak, zekerheid, betrouwbaarheid en continuïteit.</p> <p>De opdracht was inclusief:</p> <p>• Begeleiding doorontwikkeling scenografie permanente collectiepresentatie<br />• Uitwerking en realisatie van scenografie permanente collectiepresentatie <br />• Integratie hardware in tentoonstellingselementen <br />• Uitwerking multimediale toepassingen (ontwikkeling scenario van software) <br />• Inhoudelijk ontwikkelen van grafisch en filmisch materiaal <br />• Realisatie interactieve DIVA-tour <br />• Ontwikkeling en realisatie vitrines inclusief plaatsing, uitlichting, objectsteunen, klimatiseren en&nbsp; <br />&nbsp; beveiliging <br />• Museale verlichting in de permanente collectiepresentatie <br />• Signalisatie in de permanente collectiepresentatie<br /> • Coördinatie van de verschillende deelopdrachten om alle deelopdrachten correct op elkaar af te <br />&nbsp; stemmen</p> <p>Fotografie: Dave Thompson - Frederik Beyens - Scen Coubergs</p> <div class="&quot;videoWrapper”"><iframe src="//www.youtube.com/embed/23lOTPXhs9M" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div> <div class="&quot;videoWrapper”"><iframe src="//www.youtube.com/embed/3I_BfzG5GYQ" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>

Weverijmuseum Geldrop

Geldrop, Nederland
<p>Het Weverijmuseum Geldrop, een in zijn soort uniek museum, dat de herinnering aan Geldrop als belangrijke textielstad in de 19e en 20e eeuw daadwerkelijk tot leven brengt. Dit begint al met het gebouw waarin het museum is gehuisvest: een markant fabrieksgebouw bij de Kleine Dommel, waarin vroeger de “Wollenstoffenfabriek A. van den Heuvel en Zoon’’ was gevestigd. Het wordt nog versterkt als u het museum binnen gaat. Een en al bedrijvigheid. De weefgetouwen, vaak wonderen van techniek, staan volop te kletteren zoals dat bij de wevers heet en worden bediend door enthousiaste vrijwilligers die vroeger als wever actief waren of anderszins betrokken waren bij de textielindustrie.</p> <p>Bruns was als ontwikkelaar en producent verantwoordelijk voor de engineering van alle interieuronderdelen (incl. maatvoering, kleuren en materiaal keuzes) grafische toepassingen die deel uit maken van de totale presentatie op de interieuronderdelen en de integratie van multimediale hardware.</p> <p>Een pronkstuk van het nieuwe museum is De Techniekwand. Op een 4 x 14 meter grote wand staan tientallen foto’s, teksten en jaartallen die samen de ontwikkeling laten zien van de machinetechniek. De vertelling door middel van de vele cartoons maken het voor de bezoeker erg aantrekkelijk om te blijven zoeken naar jaartal en techniek. Deze wand is interactief door middel van joysticks te bedienen, waarbij een virtuele schietspoel langs de tijdlijn loopt. Een beleving voor jong en oud!</p> <p>Inspelend op de laatste ontwikkelingen is het nieuwe museum zo opgezet dat de bezoeker op grond van leeftijd of interesse, zelf zijn of haar weg in het museum kan vinden. Daarbij doet de bezoeker kennis op over het gebouw, over allerlei aspecten verbonden aan het weven en de daarbij behorende getouwen en machines. Ook de ontwikkeling van de weefindustrie in Nederland en de rol die de textielindustrie in Geldrop-Mierlo in de regio heeft gespeeld, is meegenomen.</p> <p>Fotograaf: Marco Magielse</p>

Sheikh Abdullah Al Salem Cultural Center

Koeweit Stad, Koeweit
<p>Het cultureel centrum Sheikh Abdullah Al Salem is een terrein van 13 hectare in het Al-Sha’ab-gebied aan de westelijke oever van Koeweit. Het totale complex bevat 4 musea van wereldklasse, een kunstgalerij, een theater en twee informatiecentra, waarbij de faciliteiten zijn verbonden door een centrale ‘overdekte’ straat waardoor de bezoekers en bewoners de site kunnen passeren van de stad naar de kust van de Arabische Golf. De musea behandelen natuurgeschiedenis, wetenschap, ruimte, Islam en schone kunsten. Met een totale tentoonstellingsoppervlakte van ongeveer 22.000 m2 is dit project momenteel het grootste museum project in de wereld.</p> <p>Bruns werd in 2014 door Beck Interior Ltd (verantwoordelijk voor het project management van het totale project) aangesteld voor het ontwikkelen, produceren en installeren van een Robot Galerij in één van de musea. Met behulp van onze schat aan ervaring in de museale science wereld heeft het Bruns-team een moderne, unieke en meeslepende reeks van Robot-interactives gerealiseerd.&nbsp;</p> <p>De robots die Bruns heeft weten te realiseren voor deze robottentoonstelling zijn:</p> <ul> <li>Scara Robot Plinth: Een robot die zo geprogrammeerd is om op een zo snel mogelijke manier een groot aantal kleine elektronische componenten op een verschillende printplaten te plaatsen.&nbsp;<br /><br /></li> <li>Scara Robot Interactive: Bij deze robot kan de bezoeker zelf een robotarm programmeren. De taak is om de bal van de ene plaats naar de andere te verplaatsen met behulp van een minimaal aantal handelingen.&nbsp;<br /><br /></li> <li>Water Tank: Een met water gevuld aquarium met twee drijvende robots die een onderwaterlandschap met deel van een scheepswrak kunnen verkennen. De robots kunnen door de bezoekers zelf worden bediend. Een scherm toont het beeld van de robots’s onderwatercamera zodat de bezoeker ziet wat de robots zien.<br /><br /></li> <li>Rescue Robots: Hier kunnen bezoekers drie verschillende soorten terreinrobots testen op drie verschillende landschappen die voorzien zijn van obstakels.<br /><br /></li> <li>Flying Robots:&nbsp;Verschillende ‘kubussen’ die aan elkaar gekoppeld kunnen worden om er één werkende robot van te maken. De gevoelskubus, heeft sensoren die de omgeving waarnemen, De data wordt verzonden naar de denkkubussen waarin ze worden gevormd voordat ze naar het uitvoeringskubus wordt verzonden.<br /><br /></li> <li>Swarm Robot:&nbsp;Autonomen robots die met elkaar communiceren kunnen zichzelf als insecten ordenen. Bezoekers kunnen op een touchscreen selecteren welk zwermgedrag ze graag zouden zien. Eenmaal gekozen, wordt het gedrag geüpload naar de robots en zullen ze hun taak uitvoeren.<br /><br /></li> <li>Ground Mapping Interactive:&nbsp;Robots worden gebruikt om een gevaarlijke omgeving te verkennen. Een interactief virtueel spel wordt geprojecteerd en bezoekers moeten een robot besturen die een gronddoordringende radar heeft. Alle kloven moeten worden gevonden zodat een konvooi dat achterop rijdt een veilige route kan nemen over de ijskap.<br /><br /></li> <li>Robosally:&nbsp;Robots kunnen mensen in staat stellen om op afstand, veiliger en preciezere vakkundige taken uit te voeren. Bij deze exhibit heeft de bezoeker de uitdaging om een bal op te pakken en deze te navigeren in één van de drie gaten. Hoe hoger het gat, hoe groter de uitdaging.<br /><br /></li> <li>Android Locomotion:&nbsp;Het blijft een uitdaging om robots dingen te laten doen die wij als mensen makkelijk vinden, zoals voetballen. In deze galerij zal het personeel twee verschillende humanoïde robots demonstreren. Op het eerste gezicht lijken ze op elkaar maar wanneer ze zijn ingeschakeld en gaan communiceren zie je de verschillen.<br /><br /></li> <li>Commercial Robot: Wetenschappers en technici hebben al een verscheidenheid aan robots ontwikkeld die zijn ontworpen om specifiek psychologische reactie uit te lokken bij mensen. Deze galerij bevat een aantal emotionele robots welke door het galerij personeel een paar keer per dag aan het publiek wordt gedemonstreerd.<br /><br /></li> <li>Robot Portrait:&nbsp;Robotperceptie blijft een belangrijk onderzoeksgebied. Een robotpresentatie van wat het ziet doet de vraag rijzen of ze hetzelfde waarnemen als mensen. Deze tentoonstelling heeft een kleine robot afgeschermd achter een scherm maar welke de bezoeker ziet en van hem/haar een portret maakt. Deze wordt op een whiteboard nagetekend.<br /><br /></li> <li>Robot Faces:&nbsp;Sommige wetenschapper en ingenieurs hebben ernaar gestreefd een robot te maken die er zo goed mogelijk uitziet, beweegt en reageert. Deze humanoïd robot heeft een gedetailleerd gezicht dat verschillende objecten kan herkennen en er meer over weet te verkennen.<br /><br /></li> <li>Learning Robot: In plaats van alles in een robot te programmeren zijn ook al intelligente robots die het vermogen hebben om te leren van voorgaande ervaringen. In deze galerij een doolhof die de snelste route van A naar B weet te vinden ondanks dat de bezoeker het doolhof ‘lay-out’ kan veranderen.<br /><br /></li> <li>Robot Prosthetics:&nbsp;Steeds geavanceerde robotprothesen en -implantaten, samen met biometische benaderingen van robotica, vertonen een neiging tot convergentie tussen mensen en robots.<br /><br /></li> <li>Frontier Robot:&nbsp;Gespecialiseerde robots zijn ontwikkeld om ongastvrije omgevingen te verkennen. Deze exhibit laat een statisch model zien van een planetaire verkenning op ExoMars.<br /><br /></li> <li>Robot Portrait: Robot perception continues to be an important area of research and a robots representation of what it sees raises the question of if they perceive as humans do. This exhibit has a small robot shielded behind a screen that will ‘look’ at the visitor and draws their portrait. The portraits drawn on a whiteboard and is displayed behind the robot.<br /><br /></li> <li>Robot faces: Some scientist and engineers have been striving to make robots that look, move and respond as nearly like humans as possible. This exhibit contains a robot Humanoid. The robot has a detailed humanoid face which can recognize several objects and tells what they are and gives some facts about the objects.<br /><br /></li> <li>Learning robot: Rather than trying to program ‘intelligence’ into robots, they are programmed with the ability to learn from experience, just like humans. A maze learning ‘mouse’ robot on a ledlight maze. Visitors change the maze layout and the mouse explores to find a way from A to B, then explores further to find the fastest route from A to B.<br /><br /></li> <li>Robot prosthetics: Increasingly sophisticated robotic prosthetics and implants along with biomimetic approaches to robotics show a tendency of convergence between humans and robots.<br /><br /></li> <li>Frontier robot: Specialized robots have been developed to explore inhospitable environments. Static model of ExoMars planetary exploration rover placed on a plinth.</li> </ul>

Rijksmuseum Boerhaave

Leiden, Nederland
<p>Na een grondige renovatie komt het nationale museum voor de geschiedenis van de natuurwetenschappen en de geneeskunde, Rijksmuseum Boerhaave, in December 2017 met een nieuwe presentatie van zijn collectie. Die richt zich op een breed publiek, legt verbindingen met de wereld van vandaag en biedt de bezoeker een spannende, leerzame ontdekkingsreis door de wereld van wetenschap en geneeskunde.</p> <p>Met microscopen van Antoni van Leeuwenhoek, de oudste kunstnier, de vulpen van Albert Einstein, de eerste kweekburger en nog veel meer, beschikt Rijksmuseum Boerhaave over een topcollectie. In de nieuwe presentatie krijgen die voorwerpen gezelschap van extra’s om ze tot leven te wekken. Zo komen ook onderzoekers in beeld en patiënten die met tentoongestelde apparaten behandelingen ondergingen. Filmpjes, audiofragmenten, animaties, digitale magazines met extra informatie, spellen, replica’s waar je aan mag zitten: ze betrekken de bezoeker bij het verhaal dat het museum te vertellen heeft.</p> <p>Rijksmuseum Boerhaave biedt jong en oud een kijkje in de intrigerende wereld van wetenschap en geneeskunde. De wereldberoemde collectie en de nieuwe inrichting laten zien waar het in de wetenschap om draait: nieuwsgierigheid, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen. In de woorden van Robbert Dijkgraaf, ambassadeur van het museum: ‘Je ziet het allemaal met eigen ogen, je krijgt een gevoel voor de geschiedenis, voor de uitdagingen, voor het avontuur, voor de romantiek ook van grote wetenschappelijke ontdekkingen.’</p> <p>In het nieuwe Rijksmuseum Boerhaave heeft de vroegere chronologische indeling plaats gemaakt voor een indeling met vijf thema’s. In ‘Gouden Eeuw’ gaat het om nieuwe ideeën over hemel en aarde en over ontdekken. ‘Ziekte &amp; Gezondheid’ toont innovaties in de gezondheidszorg, van aderlaten tot bloedtransfusies en van amputaties tot complexe transplantaties. Ook komen hier medisch-ethische vragen aan de orde: is het ontwerpen van baby’s-op-maat een goed idee? Het thema ‘Machtige verzamelingen’ gaat over prachtige verzamelingen uit verre streken die wetenschappers in de achttiende eeuw aanlegden en over vrolijke natuurkunde om zelf te doen. In ‘Water, Stroom &amp; Data’ stap je in de wereld van de ingenieur. Hoe malen we de polders droog? Wat kan er met elektrische stroom? Hoe ultrasnel is de kwantumcomputer? En in het afsluitende thema ‘Grote Vragen’ gaat het om de zoektocht van Einstein en om spraakmakende onderzoekers van nu die zich bezighouden met ons brein, onze plek in het heelal en de werking van ons DNA. Ook staan hier de Nederlandse Nobelprijs- winnaars, van de papieren molecuulmodellen van Van ’t Hoff tot de kinderklompjes van Ben Feringa.</p> <p>Onderscheidend in de nieuwe presentatie is de aanwezigheid van externe partijen met innovaties van vandaag en morgen. Daarnaast sta je oog in oog met de ontdekkingen die de wereld hebben veranderd en bij de onderzoekers die daarachter zaten. Want uiteindelijk draait het in Rijksmuseum Boerhaave, net als in de wetenschap, om je eigen leven.</p> <div class="videoWrapper"><!-- Copy & Pasted from YouTube --><iframe src="http://www.youtube.com/embed/mwi8G5eJYtg" width="560" height="349" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>