Museum voor Communicatie

06-03-2017

Deze week is Bruns gestart met de installatie van het Museum voor Communicatie in Bern. Een museum wat deze zomer na een ingrijpende verbouwing weer open zal gaan voor publiek.

Wij zijn door het Museum voor Communicatie geselecteerd voor de grootscheepse vernieuwing van de permanente presentatie van het museum. Kossmann.dejong kreeg de opdracht om de nieuwe grote overzichtstentoonstelling te ontwerpen. Het is de ambitie van het museum om de stijgende bezoekersaantallen door te zetten en de leidende positie in het museumbezoek door jongeren te verstevigen.

Communicatie verbindt mensen, het brengt mensen samen, bewust of onbewust zijn we de hele dag bezig met het overbrengen van onze boodschap. Kortom een zeer interessant en inspirerend onderwerp voor een museum. Het Museum voor Communicatie in Bern heeft zich altijd gericht op de diverse facetten van communicatie. De uitgebreide collectie van het museum behelst onder andere een historische postkoets maar ook de eerste Zwitserse computer. Waarom ontkomen we er niet aan om te communiceren in ons leven? En wat doet communicatie met ons? De bezoekers van het Museum voor Communicatie worden experts die hun eigen dagelijkse kennis en ervaring op het gebied van communicatie meenemen en toepassen in het museum. De onverwachte interactives, leuke spellen en speciaal door het museum ingezette acteurs maken een bezoek aan het Museum voor Communicatie een levendige experience.

De razendsnelle ontwikkelingen van het digitale tijdperk hebben ervoor gezorgd dat het vernieuwen van de permanente tentoonstelling noodzakelijk werd. Kossmann.dejong heeft een ontwerp gemaakt voor de 2000 vierkante meter tentoonstellingsruimte waar de bezoekers op vernieuwende manieren het onderwerp ‘communicatie’ ervaren, testen en verkennen. Met grootschalige videoprojecties, interactieve spellen en een breed scala aan interessante feiten verdiepen bezoekers zich in de kleurrijke wereld van communicatie.

We zijn als hoofdaannemer verantwoordelijk voor de ontwikkeling, engineering en realisatie van deze nieuwe permanente tentoonstelling. Wat opvalt in het ontwerp is de bijna Zwitserse precisie in detaillering van alle elementen. Tegelijkertijd is er een grote variatie aan grote scenografische opstellingen. Zo is er een themaruimte ‘Datacenter’ waar een stalen grid met blauw licht en knipperende leds het decor vormt van digitale communicatiemiddelen. Er is ook een grote ‘kommunikationswand’ met opvallende eyecatchers zoals een rood hart met pijlen of ronddraaiende maskers met een blij en boos gezicht welke onderdeel zijn van het decor. Het complete meubilair, de interactives, het grafisch werk en de audiovisuele hardware (inclusief showcontrol) worden door Bruns verzorgd. IJsfontein tekent voor de multimedia en enkele Zwitserse bedrijven voor de audiovisuele inhoud. In onze werkplaats hebben we inmiddels al twee ‘shop approvals’ gehad waar we ongeveer de helft van het museum integraal hebben opgebouwd en beoordeeld. Zowel de klant als de ontwerpers zijn zeer tevreden. De komende maanden ronden we de productie af en gaan we in Bern op locatie installeren. Voor de zomer zijn we klaar en vanaf 19 augustus 2017 is het vernieuwde Museum voor Communicatie weer open voor publiek.